تفاوتهای تاثیرگذاری سطوح پردازش لغت در پردازش اسم و فعل در زبان دوم و اهمیت آن در آموزش زبان انگلیسی طبسی مفرد/غفارثمر/اکبری
(ندگان)پدیدآور
طبسی مفرد, فاطمهغفارثمر, رضااکبری, رامیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بر اساس مطالعات روانشناسی زبان، در پردازش و بازیافت لغت، آمادگی ادراکی، مفاهیم لغوی، کدگذاری نحوی، ویژگیهای وندی، والگوهای آوایی مورد تاکید قرارگرفته اند. همچنین با در نظرگرفتن مطالعات پیشین، نظریاتی در مورد توالی و همزمانی سطوح پردازش لغت به لحاظ آوایی، وندی، نحوی، و معنایی مطرح شده است، اما میزان تاثیرگذاری این سطوح در پردازش لغت مورد بررسی قرار نگرفته است. در این پژوهش که با مشارکت هشتاد و شش نفر دانشجوی مقطع کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی انجام گرفت، با استفاده از آزمون نامیدن تصویر به عنوان ابزاری شناختی، تفاوتهای تاثیرگذاری سطوح پردازش لغت در بازیافت اسم و فعل در زبان دوم بررسی شد. بر اساس نتایج این پژوهش، در زبان دوم، پردازش اسامی بیشتر متاثر از سطح ادراک، و پردازش افعال بیشتر متاثر از سطح قاعده سازی میباشد. در نتیجه در آموزش اسامی به زبان انگلیسی، تاکید بر ویژگیهای فیزیکی و خصوصیت ظاهری قابل مشاهده و در آموزش افعال تاکید بر خصوصیتهای وندی به نحو معناداری یادگیری را تسهیل می کند. همچنین، اسامی مدت زمان بیشتری در حافظه باقی میماند، ولی یادگیری ضمنی افعال در مقایسه با اسامی بیشتر میباشد.
کلید واژگان
پردازش اسم و فعلسطوح پردازش لغت
آزمون نامیدن تصویر
آموزش زبان انگلیسی
یادگیری
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2008-88332538-1989




