• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 9, شماره 23
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 9, شماره 23
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر ترکیب نمودهای مختلف توجه‌به‌صورت بر یادگیری واژگان انگلیسی دانش‌آموزان دبیرستان

    (ندگان)پدیدآور
    روحی, افسررضی نژاد, سید علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    797.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ی تأثیر ترکیب نمودهای مختلف توجه‌به‌صورت بر یادگیری واژگان انگلیسی دانش‌آموزان دبیرستان   افسر روحی1 سیدعلی رضی نژاد2 تاریخ دریافت: 17/9/94 تاریخ تصویب: 7/7/95 چکیده یادگیری واژگان انگلیسی تنها از طریق بهره‌مندی از داده‌های قابل‌فهم برای زبان‌آموزان مقدور نیست و استنباط معنای واژگان جدید در بیشتر موارد راهبردی موفق تلقی نمی‌گردد. در مطالعۀ حاضر، تأثیر 3 شگرد متفاوت بر یادگیری واژگان جدید در چارچوب پارادایم توجه‌به‌صورت مورد بررسی قرار گرفته است. برای نیل به این هدف پژوهشی، 97 دانش‌آموز پایۀ سوم دبیرستان به‌شکل تصادفی در 4 گروه گمارده شدند. ظرف 4 هفته، به همۀ گروه‌ها 4 متن انگلیسی ارائه شد که در هر کدام از آنها 20 واژۀ جدید گنجانده شده بود. در متن‌های تهیه‌شده برای گروه گواه تغییری داده نشده بود. در متن‌های گروه اول آزمایشی، زیر واژگان جدید خط کشیده شده بود؛ برای گروه دوم آزمایشی، زیر واژگان جدید خط کشیده شده بود و معادل فارسی آنها نیز داده شده بود و برای گروه سوم آزمایشی، افزون بر آن‌که معادل فارسی واژگان جدید داده شده و زیرشان خط کشیده شده بود، معلم در حین تدریس، واژگان جدید را یک بار تکرار می‌کرد. محاسبات مکرر تحلیل واریانس داده‌های پیش‌آزمون، پس‌آزمون بلافصل و تأخیری سه سنجۀ تولیدی، تمیز صحت دستوری و چهارگزینه‌ای نشان داد که ترکیب سه مؤلفۀ توجه‌به‌صورت که گروه سوم آزمایشی از آن بهره‌مند شده بود، بر رشد واژگان دانش‌آموزان مؤثرتر از موقعیتی بود که ترکیب دو مؤلفه در آن به ‌کار گرفته شده بود و این موقعیت به نوبۀ خود مؤثرتر از موقعیتی بود که تنها یک مؤلفة توجه‌به‌صورت در آن اعمال شده بود. در مجموع، هر 3 گروه بهره‌مند از نمودهای مختلف توجه‌به‌صورت بهتر از گروه گواه عمل کردند.   واژه‌های کلیدی:  توجه‌به‌صورت، واژگان، معادل فارسی، خط کشیدن زیر واژگان جدید، تکرار
    کلید واژگان
    توجه‌به‌صورت
    واژگان
    "معادل فارسی"
    "خط کشیدن زیر واژگان جدید"
    "تکرار"

    شماره نشریه
    23
    تاریخ نشر
    2017-06-22
    1396-04-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه پیام نور
    دبیر دبیرستان

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2017.7020.1015
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_2687.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247059

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب