راهبردهای بیان مخالفت در بین دانشجویان دختر و پسر .سیدمحمد حسینی/ مجید عامریان
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سید محمدعامریان, مجیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
راهبردهای بیان مخالفت در بین دانشجویان دختر و پسر سیدمحمد حسینی [1] مجید عامریان [2] تاریخ دریافت: 1/8/90 تاریخ تصویب: 20/12/91 چکیده تحقیق حاضر به بررسی راهبردهای کاروجهه در میان دانشجویان دختر و پسر هنگام بیان کارگفتِ مخالفت میپردازد. 280 دقیقه گفتگو و بحث گروهی دانشجویان در کلاس ضبط و موارد مخالفت بین آنها به تفکیک جنسیت مخالفتکننده و مخالفتشونده استخراج و راهبردهای استفاده شده در چارچوب نظریه ادب براون و لوینسن (1987) و طبقهبندی ریز-میلر از راهبردهای مخالفت (ریز-میلر، 2000) دستهبندی گردید. نتایج حاصل از بررسی کمّی و کیفی دادهها نشاندهندۀ تأثیر عامل جنسیت بر چگونگی استفاده از راهبردهای مخالفت است بدینگونه که بهطور کلی پسران بیش از دختران مخالفت نمودند و ستیزهجوتر از دختران بودند. در مخالفت با همجنس، دختران کمتر و پسران بیشتر با همجنس خود مخالفت نمودند، اما در مخالفت با جنس مخالف تنها در یک مورد تفاوت بین دختران و پسران معنادار بود: پسران از راهبردهای تشدید مخالفت بیش از دختران استفاده نمودند. همچنین، دختران توجه بیشتری به جنس مخاطب نشان دادند. واژههای کلیدی: وجهه، کاروجهه، کارگفت، مخالفت، جنس/جنسیت [1] مربی و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک، m-hoseini@araku.ac.ir [2] استادیاروعضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه اراک، m-amerian@araku.ac.ir
کلید واژگان
وجههکاروجهه
کارگفت
مخالفت
جنس/جنسیت
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
هیئت علمی دانشگاه اراکهیئت علمی دانشگاه اراک
شاپا
2008-88332538-1989




