بررسی نقش سن در فرایند یادگیری زبان خارجی با توجه به یادگیری تلفظ، دستور، واژگان و مهارتهای زبانی
(ندگان)پدیدآور
رحمتیان, روح الهاطرشی, محمد حسینمهرابی, مرضیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی نقش سن در فرایند یادگیری زبان خارجی با توجه به یادگیری تلفظ، دستور، واژگان و مهارتهای زبانی روحالله رحمتیان [1] محمدحسین اطرشی [2] مرضیه مهرابی [3] تاریخ دریافت: 1/3/1390 تاریخ تصویب: 18/10/1390 چکیده در فرایند آموزش زبانهای خارجی، عواملی گوناگون بر میزان موفقیت زبانآموزان اثر میگذارند که شناخت کافی آنها، بر فرایند یاددهی/ یادگیری و بهدنبال آن، کیفیت آموزش اثر میگذارد. یکی از عواملی که در این حوزه، همواره دغدغههایی فراوان ایجاد کرده، تأثیر سن بر میزان یادگیری زبانهای خارجی است؛ بدین شرح که همواره این سؤال در ذهن زبانآموزان و مدرسان مطرح بوده است که با افزایش سن، توانایی یادگیری زبان خارجی، کم میشود یا افزایش مییابد؛ بر این اساس، در مقالۀ حاضر، رابطۀ میان سن فراگیر بهعنوان یک متغیر با میزان موفقیت در فرایند یادگیری زبان خارجی را بررسی کردهایم. مطالعۀ ارتباط سن با فرایندهای یادگیری زبان خارجی (با توجه به یادگیری تلفظ، دستور زبان، واژگان و مهارتهای زبانی) و نیز عوامل فیزیولوژیک در زبانآموزان، بیانگر این مطلب است که بین افزایش سن با میزان تسلط و یادگیری فرایندهای زبان خارجی، همبستگیای منفی و معنادار وجود دارد که بر فرایند یادگیری زبان خارجی اثر میگذارد؛ بنابراین، درنظرگرفتن سن مناسب برای آموزش زبان، افزایش کارآیی نظام آموزش زبانهای خارجی را بهدنبال دارد. واژههای کلیدی: سن، یادگیری زبان خارجی، عناصر و مهارتهای زبانی، عامل فیزیولوژیک. [1] . دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران؛ rahmatir@modares.ac.ir [2] . استادیار دانشگاه مِن فرانسه؛ Mhotroshi@gmail.com [3] . دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس؛ marzieh_mehraby@yahoo.fr
کلید واژگان
یادگیری زبان خارجیعناصر و مهارتهای زبانی
عامل فیزیولوژیک
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهراناستادیار دانشگاه مِن فرانسه
دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2008-88332538-1989




