• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر موقعیت ارتباطی بر انتخاب راه‌بردهای ادب .عباسعلی آهنگر/بتول اشرفی

    (ندگان)پدیدآور
    آهنگر, عباسعلیاشرفی, بتول
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.177 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی تأثیر موقعیت ارتباطی بر انتخاب راه‌بردهای ادب   در مکالمه‌های دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در بیرجند       عباسعلی آهنگر [1]   بتول اشرفی [2]     تاریخ دریافت: 11/10/89   تاریخ تصویب: 19/4/91   در مکالمه‌های دختران دبیرستانی در شهرستان بیرجند، تفاوت‌هایی در شیوه استفاده از راه‌بردهای ادب در موقعیت‌های ارتباطی مختلف دیده میشود. در پژوهش حاضر، راه‌بردهای ادب مورد‌استفاده در پیکرهای از مکالمه‌های تعدادی از دختران نوجوان بیرجندی را در موقعیتهای ارتباط با همسالان، خانواده (خواهر بزرگ‌تر) و دبیران توصیف، تحلیل و مقایسه کرده و میزان تأثیر موقعیت ارتباطی (رابطه بین گوینده و شنونده) را بر انتخاب انواع راه‌بردهای ادب نشان داده‌ایم. برای انجام‌دادن این پژوهش، نخست، دادههای پژوهش را از‌طریق مشاهده مستقیم و ضبط مکالمه‌های دانش‌آموزان در موقعیت‌های یاد‌شده گرد آورده و سپس آن‌ها را طبقه‌بندی و تحلیل کرده‌ایم. نتایج تحقیق، بیانگر آن است که میزان استفاده از انواع مختلف راه‌بردهای ادب در موقعیتهای مختلف، با یکدیگر متفاوت و ادب سلبی [3] در همه موقعیتها، از ادب ایجابی [4] ، رایجتر است. در‌میان راه‌بردهای ادب سلبی، استفاده از پرسش، هنگام ارتباط با همسالان و خانواده، از همه موارد، بیشتر و معذرتخواهی، از همه کمتراست. هنگام ارتباط با دبیران، برخلاف زمان ارتباط با همسالان و خانواده، راه‌بردهای غیرمستقیم، از دیگر راه‌بردها کمتر و احترام، بیشتر از دیگر راه‌برد‌ها به‌کار میرود. استفاده از راه‌برد بیان مستقیم [5] در‌قالب صورت امری، هنگام ارتباط با همسالان، از دیگر راه‌بردها و موقعیت‌ها بیشتر و هنگام ارتباط با دبیران، کمتر است. استفاده از ادب سلبی نیز در مقایسه با دیگر راه‌بردها، هنگام ارتباط با دبیران، رایجتر است.     واژههای کلیدی: ادب، وجهه، ادب سلبی، ادب ایجابی، راه‌بردهای ادب.   [1] . دانشیار و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه سیستان و بلوچستان . ahangar@english.usb.ac.ir     [2] . کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه سیستان و بلوچستان btl_ashrafi@yahoo.com,     [3] . negative politeness   [4] . positive politeness   [5] . bald-on-record strategy
    کلید واژگان
    ادب
    وجهه
    ادب سلبی
    ادب ایجابی
    راه‌بردهای ادب

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه سیستان و بلوچستان

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2014.1087
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_1087.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247019

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب