• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 8, شماره 21
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 8, شماره 21
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شیوه‌های گفتمانی تبلیغات روزنامه‌ها و مجلّات زبان فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    قایدی, فاطمهتاکی, گیتی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    779.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده تبلیغات نوعی گفتمان است که در آن گوینده می‌کوشد با استفاده از ابزارهای گفتمانی به ترغیب مخاطب بپردازد. این مقاله، به بررسی ابزارها یا شیوه‌های گفتمانی به کار رفته در تبلیغات روزنامه‌ها و مجلّات زبان فارسی بر اساس الگوی وودز (2006) می‌پردازد که شامل این موارد می‌باشد: 1- الگوهای صوتی که نوعی بازی با صداها و شیوه‌ی شاعری است مانند تکرار، ریتم ، قافیه و نماد صوتی .2- انتخاب کلمات که استفاده زبانشناسانه از کلمات زبان است از قبیل کلمات ضد و نقیض ، مبالغه ، بیان مواد تشکیل دهنده و استفاده از صفات مانند صفت«جدید». 3- ساختار جملات مثل صفت عالی، صیغه امری، ساخت سه‌قسمتی ، چندکلمه بدون الگوی دستوری، صفت یا قید مقایسه‌ای و سوال بلاغی . 4- کاربرد معنایی مثل شخصی‌سازی ، پیش‌انگاری و جان‌بخشی به اشیا . در این مقاله، الگوهای فوق در تبلیغات مجلّات و روزنامه‌های زبان فارسی بررسی شده تا معلوم گردد کدامیک از آنها در تبلیغات مطبوعات زبان فارسی کاربرد دارد و میزان آن چقدر است؟ برای این منظور، از مجلّات موفقیّت، خانواده، خانواده سبز و روزهای زندگی، و نیز روزنامه های جام جم، همشهری ،کیهان و اطلاعات از هر کدام ده عدد، جمعا تعداد چهل مجله و چهل روزنامه از سالهای هشتاد و نه و نود انتخاب و به روش توصیفی _تحلیلی بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که همه‌ی الگوهای وودز در تبلیغات نوشتاری زبان فارسی استفاده نمی‌شود، مثلا شیوه «جان بخشی به اشیاء» کاربردی ندارد. سایر شیوه‌ها نیز کاربرد یکسانی ندارند. صفت عالی و شخصی سازی» به طورمساوی دارای بالاترین میزان کاربرد بوده اند، «ریتم» کمترین کاربرد و سایر شیوه ها بین این دو، روی پیوستار قرار می گیرند.
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی: تبلیغات
    گفتمان
    مخاطب
    الگوهای صوتی
    انتخاب کلمات
    ساختار جملات
    کاربردهای معنایی
    شیوه‌های گفتمانی

    شماره نشریه
    21
    تاریخ نشر
    2017-01-20
    1395-11-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    دانشگاه سیستان و بلوچستان

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2015.1827
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_1827.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/246988

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب