واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
فضائلی, سیده مریمقنسولی, بهزادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی یک دانشجوی کُرهای بهزاد قنسولی [1] سیده مریم فضائلی [2] تاریخ دریافت: 23/12/89 تاریخ تصویب: 10/2/91 چکیده در چند دهۀ اخیر، تحقیقات مرتبط با کشف فرایندهای درک نوشتاری (خواندن) در زبانهای اول و دوم فراگیرندگان زبان با استفاده از روش برونفکنی اندیشه، سیری افزایشی را نشان میدهد. در مقاله حاضر، دادههای بیانی یک دانشجوی کرهای را که براساس روش برونفکنی اندیشه بهدست آمده است، تحلیل میکنیم تا بدین وسیله،الگوی خواندن او را ازطریق راهکارهای مورداستفادهاش برای حل مشکلات هنگام خواندن متن تعیین کنیم. این تحقیق با استفاده از روش سطح یک گزارشهای کلامی همزمان درمدل اریکسون و سایمون [3] (1993) انجام شده است. دادههای بیانی شرکتکنندۀ کرهای نشان میدهد که او هنگام تعامل با متن،برای مقابله با مشکلات درک متن، از راهکارهای استنباطی یا مربوط به فرایند مرتبۀ بالاتر درک و راهکارهای متنی یا مربوط به فرایند مرتبۀ پایین تر درک بهره گرفته است.فرایندهای مرتبۀ بالاتر درک بهترتیب فراوانی، در حوزههای فراشناختی، ارزیابی و استنباط قرار دارند. دربارۀ فرایندهای مرتبۀ پایینتر درک، این دانشجو بیشتر، از راهکار رمزشکنی واژگانی استفاده کرده و بنابراین، مدل خواندن او ازنوع تعاملی- استنباطی است. نتایج این پژوهش به درک بهتر تعامل فراگیرندگان زبان فارسی با متن، شناسایی حوزههای مشکلآفرین در این بخش و نیز طراحی روشهای آموزشی مفیدتر برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان کمک میکند. واژههای کلیدی : درک نوشتاری، برونفکنی اندیشه، زبان فارسی، دادههای شفاهی، راهکارهای درک. 1. استادگروهزبانوادبیاتانگلیسی دانشگاهفردوسی مشهد ghonsooly@um.ac.ir 2. دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاهفردوسی مشهد ma.fazaeli@stu-mail.um.ac.ir [3] . K. A.Ericsson & H. A. Simon
کلید واژگان
درک نوشتاریبرونفکنی اندیشه
زبان فارسی
دادههای شفاهی
راهکارهای درک
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
2008-88332538-1989




