• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 5, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 5, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    فضائلی, سیده مریمقنسولی, بهزاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    514.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی   یک دانشجوی کُره­ای     بهزاد قنسولی [1]   سیده مریم فضائلی [2]   تاریخ دریافت: 23/12/89   تاریخ تصویب: 10/2/91     چکیده   در چند دهۀ اخیر، تحقیقات مرتبط با کشف فرایند‏های درک نوشتاری (خواندن) در زبان‏های اول و دوم فراگیرندگان زبان با استفاده از روش برون‏فکنی اندیشه، سیری افزایشی را نشان می­دهد. در مقاله حاضر، داده­های بیانی یک دانشجوی کره­ای را که بر‏اساس روش برون‏فکنی اندیشه به‏دست آمده است، تحلیل می­کنیم تا بدین وسیله،الگوی خواندن او را از‏طریق راه‏کار‏های مورد‏استفاده‏اش برای حل مشکلات هنگام خواندن متن تعیین کنیم. این تحقیق با استفاده از روش سطح یک گزارش­های کلامی هم‏زمان درمدل اریکسون و سایمون [3] (1993) انجام شده است. داده­های بیانی شرکت‏کنندۀ کره­ای نشان می­دهد که او هنگام تعامل با متن،برای مقابله با مشکلات درک متن، از راه‏کار‏های استنباطی یا مربوط به فرایند مرتبۀ بالا‏تر درک و راه‏کار‏های متنی یا مربوط به فرایند مرتبۀ پایین ­ تر درک بهره گرفته است.فرایند‏های مرتبۀ بالا‏تر درک به‏ترتیب فراوانی، در حوزه­های فراشناختی، ارزیابی و استنباط قرار دارند. دربارۀ فرایند‏های مرتبۀ پایین­تر درک، این دانشجو بیشتر، از راه‏کار رمز‏شکنی واژگانی استفاده کرده و بنابر‏این، مدل خواندن او از‏نوع تعاملی- استنباطی است. نتایج این پژوهش به درک بهتر تعامل فراگیرندگان زبان فارسی با متن، شناسایی حوزه­های مشکل‏آفرین در این بخش و نیز طراحی روش­های آموزشی مفید‏تر برای آموزش زبان فارسی به غیر‏فارسی‏زبانان کمک می‏کند.     واژه‏های کلیدی : درک نوشتاری، برون‏فکنی اندیشه، زبان فارسی، داده­های شفاهی، راه‏کار‏های درک.   1. استادگروهزبانوادبیاتانگلیسی دانشگاهفردوسی مشهد ghonsooly@um.ac.ir   2. دانشجوی دکتری زبان‏شناسی همگانی دانشگاهفردوسی مشهد ma.fazaeli@stu-mail.um.ac.ir   [3] . K. A.Ericsson & H. A. Simon
    کلید واژگان
    درک نوشتاری
    برون‏فکنی اندیشه
    زبان فارسی
    داده­های شفاهی
    راه‏کار‏های درک

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2014-02-20
    1392-12-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2014.1067
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_1067.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/246985

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب