• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سببی‌سازی و تصویرگونگی: رویکردی شناختی

    (ندگان)پدیدآور
    گلفام, ارسلانبهرامی خورشید, سحر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    252.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یک نشانه زبانی نشانه‌ای«تصویری» است اگر نوعی شباهت صوری بین دال و مدلول (به عنوان دو وجه نشانه) وجود داشته باشد.به اعتقاد پیرس مفهوم تصویر فقط متعلق به حوزه واژگان نیست، بلکه می‌تواند برای اطلاق به شباهت موجود میان ساختار زبان و ساختار دنیای خارج نیز به کار رود.در زبانشناسی شناختی زبان واقعیتی ذهنی و شناختی است.در چنین رویکردی زبان به مثابه پدیده‌ای است که در سطحی نمادین برآیند پردازش‌های پیچیده و انتزاعی است و یا به دیگر سخن بازتاب قوای ذهنی و شناختی است. در حوزه مطالعات زبانی، ساخت‌های سببی در زبان به منزله نظامی شناختی، یکی از اساسی‌ترین مقولات ذهنی بشتر محسوب می‌شوند و بنابر قول لیکاف، ساخت سببی مفهومی است که در اندیشه هر انسانی وجود دارد و غالباً در دستور تمامی زبان‌ها متجلی می‌شود.لذا، در این پژوهش سببی‌ها به عنوان مفهومی که دارای نوعی ارتباط دوسویه و نظام‌مند با دنیای خارجند مورد بررسی قرار می‌گیرند.نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که دو نوع تصویرگونگی ترتیبی و فاصله در سببی‌ها مشاهده می‌شود.در تصویرگونگی تربیتی، توالی و چگونگی آرایش سازه‌های سببی منطق با توالی بروز آنها در جهان خارج است و در تصویرگونگی فاصله، انفصال صوری یک ساخت سببی نمایانگر نوعی رابطه غیرمستقیم میان سبب و نتیجه است.
    کلید واژگان
    تصویر
    تصویرگونگی
    ذهن
    زبانشناسی شناختی
    سببی‌سازی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2009-03-21
    1388-01-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس
    عضو هیأت علمی گروه زبانشناسی/دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2014.1052
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_1052.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/246970

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب