بررسی انواع آغازگر در متون تخصصی فیزیک فارسی و انگلیسی از منظر فرا نقش متنی نظریۀ نقشگرای هلیدی
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, فروغافراشی, آزیتانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر، بخشی از متون علمی فیزیک را در دو زبان فارسی و انگلیسی، ازمنظر فرانقش متنی دستور نقشگرای نظاممند هلیدی بررسی کرده ایم؛ پساز تجزیه و تحلیل بندها، ده نوع آغازگر را شناسایی کرده و میزان کاربرد و فراوانی آنها را نشان دادهایم. نتایج پژوهش بیانگر آن است که میزان وقوع آغازگر ساده در کل پیکره، بیشاز آغازگر مرکب (58 درصددربرابر 42درصد) و آغازگر بینشان، بیشاز آغازگر نشاندار )81 درصد دربرابر نوزده درصد) است. در این بررسی، انواع آغازگرها و فراوانی آنها را در دو زبان فارسی و انگلیسی نیز مقایسه کرده و دریافته ایم که میزان استفاده از آغازگر تجربی محذوف و همچنین آغازگر نشاندار در زبان فارسی، بیشاز زبان انگلیسی است؛ اما در انواع دیگر، تفاوتهایی اندک دیده میشود. در این پژوهش همچنین انواع آغازگرها و میزان استفاده از آنها را در کتابها و مقاله ها بررسی کرده و نتیجه گرفته ایم که تنوع آغازگر در کتابهای فیزیک، نسبتبه مقالههای فیزیک در کل پیکره، بیشتر و بسامد وقوع آغازگر در بیشتر آنها بالاتر است
کلید واژگان
دستورنقشگرای هلیدیفرانقش متنی
آغازگر
بند
متون علمی
تخصصی فیزیک
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم تحقیقاتپژوهشگاه علوم انسانی
شاپا
2008-88332538-1989




