بررسی تطبیقی مؤلفه های رئالیسم جادویی در طبل حلبی از گونتر گراس و یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز
(ندگان)پدیدآور
کسیخان, حمید رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مقالۀ حاضر، به بررسی این مسئله پرداخته ایم که آیا میتوان رمان معروف طبل حلبی ، اثر گونتر گراس را طبق آنچه بیشتر ادعا میشود، یک اثر رئالیسم جادویی نامید. بررسی تطبیقی عناصر تشکیل دهندۀ سبک هنری- ادبی به کاررفته در این رمان و مقایسۀ آن با مؤلفه های به کارگرفته در رمان یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز، بهویژه دربارۀ بهکارنگرفتن عنصر خموشی نویسنده و نیز بهدلیل نبود دو عنصر قلت و آنیت، نشان میدهد که نمیتوان طبل حلبی را درزمرۀ آثار رئالیسم جادویی قرار داد. در این پژوهش، با استفاده از روش دقیق خوانی و مقایسه با رمان یکصد سال تنهایی مارکز، و نیز روش تمثیل و نمونه آوری، بخشهایی از متن هردو رمان را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدهایم که تنها ویژگی شاخص و روشن رئالیسم جادویی، یعنی خموشی نویسنده، در رمان گراس، آشکارا نادیده گرفته شده است؛ علاوه بر آن، وجود تردیدی پایدار و پیوسته درطول اثر، سرانجام اعتبار رئالیسم جادویی بودن آن را مخدوش و منتفی میکند. براساس گفتۀ معروف فرانتس رو دربارۀ حیات پنهان نیروهای خارقالعاده در جهان پیرامون، دو نتیجه به دست میآید: نخست، عنصری جدید که آن را قلت نامیدهایم. مراد از این عنصر آن است که رخدادهای غیرعادی و ماوراءالطبیعه نمیتوانند پیاپی و بهتناوب رخ دهند؛ دوم آنکه این گونه وقایع باید بهفوریت و آنیت ظاهر شوند و بیدرنگ پایان یابند؛ بنابراین، کنترلشدنی نیستند؛ حال آنکه در این رمان، قدرت حیرتانگیز اسکار نهنها بارها استفاده میشود، بلکه در هر زمان که وی اراده کند، دردسترس و کنترلشدنی است.
کلید واژگان
رئالیسم جادوییخموشی نویسنده
تردید پایدار
قلت
آنیت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی و مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)، شهرریشاپا
2008-88332538-1989




