مرور دوره 9, شماره 25 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
بررسی مقوله های تصریفی اسم در بلوچی سرحدّی گرنچین
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-01-21)گویش بلوچی سرحدّی زیرشاخهای از بلوچی غربی (رخشانی) است. پژوهش حاضر درصدد است تا مقولههای تصریفی یا ساختواژی- نحوی اسم شامل: شمار، جنس دستوری، معرفگی، حالت و مالکیت را در گویش بلوچی سرحدّی گرنچین مورد بررسی قرار دهد. ...
-
آموزش استراتژی های مورد نیاز آزمون سرنوشت ساز به دانش آموزان دبیرستانی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-01-21)نتایج آزمونهای سرنوشت ساز همچون کنکور نقش مهمی در زندگی آتی امتحان دهندگان ایفا میکنند. این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش استراتژیهای مورد نیاز آزمون بر عملکرد آزمون زبان انگلیسی کنکور میپردازد. تعداد 293 دانش آموز در ...
-
تحلیل معناشناسی پیش وند پیش- در زبان فارسی: رویکرد زبان شناسی شناختی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-01-21)یکی از مفاهیم اصلی در رویکرد زبانشناسی شناختی، این است که هر واحد زبانی شبکهای از معانی است. لانگاکر (Langacker, 1991) معتقد است که «تکواژ، مقولات، و ساختهای دستوری همگی صورتی از واحدهای نمادین دارند»، از ...
-
بررسی کارکرد فعلهای «شدن» و «رفتن» در گویشهای فارسی خراسان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-01-21)در این جستار بر آنیم تا کارکرد دو فعل «شدن» و «رفتن» را در گویشهای فارسی خراسان بررسیکنیم. بدین منظور بیست و دو گویش از خراسانهای رضوی، جنوبی و شمالی در این پژوهش بررسی، و چهار کارکرد این افعال شامل فعل حرکتی اصلی، ...
-
تبیین اختیاریبودن حرکت فعل در جملات پرسشی آری ـ نه در زبان فارسی: رویکردی کمینهگرا
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-01-21)مقالة حاضر میکوشد تا در چارچوب برنامة کمینهگرا (Chomsky, 1995, 2000, 2001a-b)، اختیاریبودن فرایندی را در فارسی تبیین نماید که بهموجب آن، فعل در جملات پرسشی آری ـ نه، ضمن ابقا در جای اصلی خود، ...
-
تحلیل روایی فرایند تشخیص در چارچوب نشانه – معناشناسی گفتمانی: مطالعۀ موردی "دسته گل" اثر چوبک
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-01-21)مطالعة تشخیص، امری جدای از بافت گفتمانی نیست. این فرایند، وابسته به پیوستار روایت است و اگر در شرایط گسستی و ناپیوستار مطالعه شود، معنای صادرشده از آن بدون بافت، با روند طبیعی گفتمان ارتباط مؤثر ندارد. دادن ...



