بررسی و تحلیل تراژدی سیاوش بر مبنای نظریۀ «میتوس تراژدی» فرای
(ندگان)پدیدآور
معارف وند, معصومهفولادی, محمدنوع مدرک
Textعلمی و پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شاهنامه فردوسی از آثار ادب کلاسیک ایران است که بسیاری از داستانهای آن از منظر یک اثر تراژیک قابل بررسی است. سوگ سیاوش به عنوان روایتی کهن با هستۀ تراژیک، از جملۀ این داستانهاست. در این پژوهش، داستان سیاوش بر اساس نظریۀ «میتوس تراژدی» نورتروپ فرای، منتقد کانادایی بررسی شدهاست. بر مبنای این نظریه، که اصولی جهانشمول را در بررسی آثار تراژیک ارائه میدهد، داستان سیاوش از مؤلفههایی همچون: «ناهمخوانی عشق و ساختار اجتماعی»، «سلطۀ بیقید و شرط تقدیر» و همچنین مراحل ششگانهای برخوردار است که آن را در ردیف یکی از زیباترین تراژدیهای جهان قرار میدهد. فرای در نظریـۀ خود به شخصیّت ضدقهرمان نمیپردازد؛ این سیر وقایع، جبر زمانه و خواست خدایان است که دوستیها را به دشمنی بدل میسازد. در داستان سیاوش نیز سلطه تقدیر و بازی زمانه، افراسیاب را نادانسته و بیسبب در برابر داماد و دختر خویش قرار میدهد و هر دو طرف بیآنکه بخواهند به مصاف هم میروند. از دیگر مؤلفههای تراژدی، «اجتناب ناپذیری فاجعۀ نهایی» است که در سوگ سیاوش، به بهترین نحو به مخاطب القا میگردد. برقراری ثبات و آرامش پایانی و همچنین جهانبینی تقدیر مدار حاکم بر داستان به آفرینش نوعی تسلای متافیزیکی میانجامد که لازمۀ بخش پایانی یک اثر تراژیک است.
کلید واژگان
نورتروپ فرایمیتوس
تراژدی
شاهنامه
سیاوش
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه قمسازمان پدید آورنده
دانشآموختۀ کارشناسیارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه قمدانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه قم
شاپا
۲۴۷۶-۴۱۷۵۲۴۷۶-۴۱۸۳




