دوره 5, شماره 7

 

ارسال های اخیر

  • هنر ادبی و ادبیات هنری 

    عسگر نژاد, منیر؛ گذشتی, محمدعلی (دانشگاه قم, 2015-03-21)
    هنر و ادبیات، دو شکل از آفرینش است که از دیدگاه زیبایی­شناسی به هم پیوسته­اند. هنر گاهی شکل زیباشناسانه­ خود را تغییر می­دهد که این تغییر شکل می­تواند از راه بازسازی زبان، فهم و دریافت صورت گیرد.  در نگرشی می­توان ادبیات ...

  • بررسی نماد در دیوان ناصرخسرو 

    صفری, جهانگیر؛ ظاهری عبدوند, ابراهیم (دانشگاه قم, 2015-03-21)
    اشعار ناصرخسرو از جنبه­های گوناگون قابل بررسی است و هدف در این پژوهش،  بررسی نماد در شعر این شاعر است.  ابتدا نمادهای به کار رفته در دیوان وی، از جهت خاستگاه  بررسی و سپس انسانی یا فرارونده بودن آ­­­­ن­ها مشخص شده است. ...

  • ساختار زبانی سبک خراسانی در قصاید سروش اصفهانی 

    نجاریان, محمدرضا؛ عابدینی, فاطمه (دانشگاه قم, 2015-03-21)
    میرزا محمّد علی خان  متخلص به سروش  (1228-1285ق)، از شاعران بنام دوره بازگشت ادبی به شمار می­رود که قصایدش تقلیدی از قصیده سرایان نامی دوره غزنوی است، تا آنجا که وی ملقب به فرخی قرن سیزده شده است. نمود واژگانی چون پاداشن، ...

  • نگاهی به هنجارگریزی در شعر نیما 

    بهمنی مطلق, یدالله؛ سیوندی, مریم (دانشگاه قم, 2015-03-21)
    پیام­های بسیاری در ادبیات، وجود دارد که قواعدصرفی و نحوی را در زبان مخدوش می­سازد. شکستن یا گذر از این قواعد، مخاطب را متوجه­ پیام جدیدی می­سازد. زبان ادبی معمولاً به طور آگاهانه و عمدی­، از هر قاعده­ای فراتر می­رود و به ...

  • هنجارگریزی معنایی در داستان های بیژن نجدی 

    سلطانی, فاطمه؛ میرهاشمی, طاهره (دانشگاه قم, 2015-03-21)
    هنجارگریزی معنایی، یکی از شیوه‌هایی است که شاعران و نویسندگان، با بهره‌گیری به­جا و هنرمندانه از آن، سطح ادبی آثارشان را ارتقا می‌بخشند. بیژن نجدی از جمله نویسندگانی است که در ساخت و پرداخت داستان­های خود، تمایل زیادی به ...

  • فصل و وصل از منظر علم معانی و دستور زبان فارسی 

    وفایی, عباسعلی؛ آقا بابایی, سمیه (دانشگاه قم, 2015-03-21)
    چکیده    علم معانی، یکی از شاخه‌های سه­گانه‌ علوم بلاغی به شمار می‌رود که از دیرباز، سخن گفتن بر مقتضای حال و مقام مخاطب وگوینده، موضوع اصلی این علم بوده است. بحث از معنا، علم معانی را در پیوند با علومی چون معنا شناسی قرار ...