دوره 5, شماره 7
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
هنر ادبی و ادبیات هنری
(دانشگاه قم, 2015-03-21)هنر و ادبیات، دو شکل از آفرینش است که از دیدگاه زیباییشناسی به هم پیوستهاند. هنر گاهی شکل زیباشناسانه خود را تغییر میدهد که این تغییر شکل میتواند از راه بازسازی زبان، فهم و دریافت صورت گیرد. در نگرشی میتوان ادبیات ...
-
بررسی نماد در دیوان ناصرخسرو
(دانشگاه قم, 2015-03-21)اشعار ناصرخسرو از جنبههای گوناگون قابل بررسی است و هدف در این پژوهش، بررسی نماد در شعر این شاعر است. ابتدا نمادهای به کار رفته در دیوان وی، از جهت خاستگاه بررسی و سپس انسانی یا فرارونده بودن آنها مشخص شده است. ...
-
ساختار زبانی سبک خراسانی در قصاید سروش اصفهانی
(دانشگاه قم, 2015-03-21)میرزا محمّد علی خان متخلص به سروش (1228-1285ق)، از شاعران بنام دوره بازگشت ادبی به شمار میرود که قصایدش تقلیدی از قصیده سرایان نامی دوره غزنوی است، تا آنجا که وی ملقب به فرخی قرن سیزده شده است. نمود واژگانی چون پاداشن، ...
-
نگاهی به هنجارگریزی در شعر نیما
(دانشگاه قم, 2015-03-21)پیامهای بسیاری در ادبیات، وجود دارد که قواعدصرفی و نحوی را در زبان مخدوش میسازد. شکستن یا گذر از این قواعد، مخاطب را متوجه پیام جدیدی میسازد. زبان ادبی معمولاً به طور آگاهانه و عمدی، از هر قاعدهای فراتر میرود و به ...
-
هنجارگریزی معنایی در داستان های بیژن نجدی
(دانشگاه قم, 2015-03-21)هنجارگریزی معنایی، یکی از شیوههایی است که شاعران و نویسندگان، با بهرهگیری بهجا و هنرمندانه از آن، سطح ادبی آثارشان را ارتقا میبخشند. بیژن نجدی از جمله نویسندگانی است که در ساخت و پرداخت داستانهای خود، تمایل زیادی به ...
-
فصل و وصل از منظر علم معانی و دستور زبان فارسی
(دانشگاه قم, 2015-03-21)چکیده علم معانی، یکی از شاخههای سهگانه علوم بلاغی به شمار میرود که از دیرباز، سخن گفتن بر مقتضای حال و مقام مخاطب وگوینده، موضوع اصلی این علم بوده است. بحث از معنا، علم معانی را در پیوند با علومی چون معنا شناسی قرار ...