تحلیل بهینگی فرایند دوگانسازی در گویش لکی دلفان
(ندگان)پدیدآور
حیدری, فرزانه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر انواع فرایند دوگانسازی (تکرار) را در گویش لکی دلفان تحلیل کرده است؛ بههمین منظور، ده ساعت مصاحبه از گویشوران بومی (پنج مرد و پنج زن) بین سنین بیست تا شصتساله بهعمل آمده و گفتار آنان براساس الفبای آوانگار بینالمللی (آیپیاِی) آوانویسی شد. چهارچوب نظری، رویکرد بهینگی است که اوّلینبار پرینس و اسمولنسکی (1993) آن را در حوزۀ واجشناسی مطرح کردند و خیلیزود در حوزۀ صرف نیز بهکار گرفته شد. نتایج نوشتار پیش رو نشان میدهد که در گویش لکی دلفان فرایند دوگانسازی کامل افزوده و ناافزوده ساخته میشود. فرایند دوگانسازی کامل افزوده به دو صورت میانی و پایانی وجود دارد؛ همچنین در این گویش، دوگانسازی با تغییر واکه نیز موجود است که یکی از پربسامدترین فرایندهای واژهسازی در گویش لکی محسوب میشود. فرایند دوگانسازی ناقص نیز به دو شکل پیشوندی و پسوندی است که نوع پسوندی آن بسامد ساخت کمتری دارد؛ درادامه، محدودیتهای مربوط به هر فرایند شناسایی شده و با توجّه به الگوی ساختاری آنها در تابلوهایی با ذکر مثال، رتبهبندی شدهاند. این نظریه قادر است بهخوبی ساخت انواع واژههای مکرّر را در گویش لکی تبیین کند.
کلید واژگان
فرایند تکرارگویش لکی دلفان
نظریۀ بهینگی
دوگانسازی کامل
دوگانسازی ناقص
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه رازیدانشگاه رازی
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانشاپا
2345-25792676-573X



