| dc.contributor.author | گذشته, ناصر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:38:08Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:38:08Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:38:08Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:38:08Z | |
| dc.date.issued | 1997-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1376-01-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | گذشته, ناصر. (1376). دیدگاههای ابومنصور اصفهانی در کلام و تصوف. مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 61(0) | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1010-4968 | |
| dc.identifier.uri | https://jmb.ut.ac.ir/article_14638.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/244764 | |
| dc.description.abstract | در میان دانشوران مسلمان به شخصیتهای گوناگونی بر می خوریم که دارای گرایشها و مذاقهای متفاوتند، یکی صرفاً حدیثگر است که هیچ فتوایی و نظری اتخاذ نمی کند مگر آنکه مبتنی بر روایتی از پیامبر یا سلف صالح باشد. دیگری فرهیخته ای عقلگر است که هیچ اندیشه ای حتی تقلیدات را جز به تصویب عقل نمی پذیرد. سومی صوفی اهل ذوقی است که بیش از قال یا حال سر و کار دارد و پیوسته خوش دارد که در وجد و شوریدگی باشد و اگر به تقلیدات یا قلیات می پردازد به دنبال گرایشهای متضاد باور دارند و با سیرهای متفاوت سلوک می کند ، کمتر به چشم می خورند. ابو منصور اصفهانی یکی از این شخصیتهای نادر است که جمود گرایی حنبلیان را با ذوق عارفانه و سماع صوفیانه در آمیخته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 438 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده الهیات و معارف اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Maqalat wa Barrasiha | en_US |
| dc.subject | حدوث و قدم کلام الهی | fa_IR |
| dc.subject | رزق | fa_IR |
| dc.subject | رؤیت خدا | fa_IR |
| dc.subject | زهد | fa_IR |
| dc.subject | عرش | fa_IR |
| dc.subject | علم لدنی | fa_IR |
| dc.subject | فقر | fa_IR |
| dc.subject | قلم | fa_IR |
| dc.title | دیدگاههای ابومنصور اصفهانی در کلام و تصوف | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 61 | |
| dc.citation.issue | 0 | |