60-59, شماره 0

 

ارسال های اخیر

  • آراء فلسفی و کلامی ملا عبدالرزاق لاهیجی و مقایسه آن با حکمت مشاء و حکمت متعالیه 

    مطهری, علی (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    این رساله دارای مقدمه ، یک مدخل و شش فصل است. در مقدمه ، ضمن بیان شرح حال ملا عبدالرزاق لاهیجی مقام علمی و آثار او معرفی شده است. مدخل این رساله با عنوان ( فلسفه و کلام از دیدگاه حکنم لاهیجی ) درباره تعریف موضوع ، فایده و ...

  • آخرت شناسی در ادیان ایران قبل از اسلام و مقایسه آن با یهود و مسیحیت 

    علمی, قربان (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    فصل اول مربوط به سیری در اعتقاد به زندگی پس از مرگ در میان اقوام و ملل در طول تاریخ است . در فصل دوم اخرت شناسی در آیین زردشت از قبیل مرگ و سرنوشت روان پس از مرگ درگاهان و اوتحای متاخر و متون پهلوی و پارسیامن و دءنا و داوری ...

  • همگام با شیخ طوسی و ابن ادریس حلی در مسیر تحول فقه 

    نشان, خسرو (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    این پژوهش ، کوششی است برای آشنایی با تلاش گسترده دو فقیه نامور و ژرف اندیش شیخ طوسی و ابن ادریس حلی ، دانشمندان سرآمدی که با خلق آثار گرانقدر خویش و بنیانگذاری شیوه پژوهش وسیع فقهی ، در مسیر دانش فقه و ارج و بالندگی آن ...

  • بررسی مقارنه ای (تطبیقی ) در استصحاب و اقسام و احکام آن 

    انصاری, محمد رضا (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    همانگونه که از نام پایان نامه مشخص است موضوع این پایان نامه درباره استصحاب است و استصحاب یکی از اصول و قواعد ارزنده علم اصول فقه است که در دانش فقه و حقوق نقش عمده و گسترده ای را ایفا می کند و به گفته سید صدرالدین قمی : « ...

  • شرح احوال و آثار قاضی صاعد اندلسی همراه با تصحیح و تعلیق و ترجمه التعریف بطبقات الامم 

    اول, غلامرضا جمشید نژاد (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    این اثر به ظن قوی جامع ترین تحقیقی است که تاکنون درباره قاضی صاعد اندلسی فراهم شده است. در این تحقیق افزون بر شرح کامل احوال و بررسی آثار قاضی صاعد و معرفی جایگاه والای او در تاریخ تمدن اسلامی و نیز مطالعه فرهنگ و تمدن ...

  • ابن ادریس حلی و کتاب السرائر 

    هدائی, علیرضا (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    ابن ادریس حلی ( 543-598 ه. ق.) ، فقیه بزرگ شیعی ، بدان جهت که با نگارش « کتاب السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی » سد حدود یک قرن رکود اجتهاد را ، با جسارت علمی خویش شکست و دیگر بار باب اجتهاد را گشود جایگاهی بس والا در فقه ...

  • هرات از طاهریان تا تیموریان (205-911 ه) 

    کسائی, نورالله (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    گزارش و بررسی اجمالی تحولات مهمی که در فاصله ششصد ساله میان حکومت طاهریان تا تیموریان در هرات روی داده ، هدف این نوشتار است. نویسنده تصویری از هرات که در روزگاران گذشته «فرهنگ شهری» مهم و نظرگیر به شمار می آمده پیش روی ...

  • نجات بخشی در دین بودا 

    زروانی, مجتبی (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    نجات ایده ساختاری تفکر بودائی است. از نقطه نظر دین بودا جهان ترکیبی از عناصر گذران و ناپایدار است و هیچ واقعیت ثابتی را نه در عالم کبیر و نه در عالم صغیر نمی توان مشاهده نمود. بنابراین هستی جز رنج ببار نمی آورد و عین رنج ...

  • مفهوم «سنت» برای مسلمانان نگاه دینی یا آنتروپولوژیک 

    شبستری, محمد مجتهد (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    دو مفهوم آنتروپولوژیک و دینی مسیحی سنت و معلوم داشتن این نکته که سرایت دادن مفهوم دینی مسیحی سنت بر جهان اسلام خطایی علمی است و موجب مشکلات و خطاهای بسیاری در بررسی مسائل مربوط به سنت و تجدد و توسعه در کشورهای اسلامی می ...

  • تأثیر دیدگاههای کلامی در تفسیر قرآن 

    منگابادی, بمانعلی دهقان (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    نویسنده کوشیده تا تأثیر آراء کلامی مربوط به توحید را در تفسیر آیاتی که در انها از دست ، عرش و نظایر آنها سخن به میان آمده نشان دهد. نخست مفسران را به تشبیه گرایان و تنزیه گرایان تقسیم می کند ؛ گروهی از دسته اول را معتقدان ...

  • بررسی علل توحید مصاحف در عصر عثمان 

    سلیمانی, داود (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    یا دقت در آراء و نظریات علماء علوم قرآنی ، این نظریه که علت اساسی توحید مصاحف در عصر عثمان ، اختلاف قراآت رایج در عهد وی بوده است، بیش از هر مطلبی به چشم می خورد. به عقیده نگارنده با رجوع به مصادیق ذکر شده در اختلاف قراآت ...

  • یوحنای دمشقی و آغاز مجادلات کلامی میان اسلام و مسیحیت 

    اسعدی, شادروان مرتضی خلج (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    با آنکه قرآن کریم یهودیان را « اشد الناس عداوة للذین آمنوا » معرفی کرده و مسیحیان را « اقربهم مودة للذین آمنوا» خوانده است علل و عواملی چند موجب گشته که دامنه و شدت مخاصمات مسیحیت علیه اسلام گسترده تر و نیرومندتر از یهود ...

  • مرجثه و نشر اسلام 

    مفتخری, حسین (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)
    مرجثه یکی از نخستین جریانهای فکری – سیاسی جهان اسلام به شمار می رود. تاکنون اغلب مطالعات انجام شده درباره این فرقه ، معطوف به همسویی آنان با امویان بوده است . مقاله حاضر از منظری متفاوت به مرجثه و نقش آنان به عنوان یکی از ...

  • از شصت سال پیش تا امروز 

    زاده, هادی عالم (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1996-03-20)