مرور دوره 67, شماره 0 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
-
ارزیابی اسلوبهای ساماندهی معیارهای وضع شناسی حدیث
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2000-06-21)هدف این مقاله، تعیین ضوابطی منطقی و فراگیر برای گزینش بهترین اسلوب ساماندهی این معیارها می باشد ومراحل اساسی دستیابی بدان عبارت است از : اشاره ای به نقش محوری معیارها و لزوم ارزیابی عملکردها؛ بررسی مقایسه ای اسلوبهای مؤلفان؛ ...
-
روسو و دین مدنی
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2000-06-21)روسو سه «گفتار» مشهور دارد که این سه گفتار به علاوة «قرارداد اجتماعی» در میان آثار او، در حقیقت بیانگر مراحل تکوّن اندیشة او دربارة «جامعه مدنی» است. وی در نخستین گفتار خود به تقبیح و مذمت تمدن و جامعة مدنی که در آن مالکیت ...
-
سید محمد بن فلاح و اندیشة مهدویت
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2000-06-21)سید محمد بن فلاح بن هبه الله ( د 870 ق) از شاگردان شیخ احمد بن فهد حلی (د 841 ق) بود که نهضتی را در مناطق جنوب شرقی عراق و خوزستان رهبری کرد، و حکومت مستقل شیعه مذهب مشعشعیان را تشکیل داد. در حوزة مطالعاتی که درباره مشعشعیان ...
-
شخصیت سیاسی و نقش مغیره بن شعبه در تاریخ اسلام
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2000-06-21)مغیره بن شعبه، که او را در زمرة دهاه اربعة عرب شمرده اند، هم از حیث اندیشه و روش با سه داهی دیگر متفاوت است، و هم بر خلاف شهرت تاریخی اش چندان شناخته نیست. در این نوشتار، آن بخش از رویدادهای نیمة نخست سدة اول هجری که به ...
-
شراب آسمانی (تأویل در نگاه مولوی)
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2000-06-21)تأویل، شیوه ای کهن در تفسیر متون مقدس است که سابقة آن به حماسة "ایلیاد و ادیسه" بر می گردد. در میان مسلمانان، این روش، نخست در تأویل حروف مقطعه رخ نمود و آنگاه فرقه های گوناگون مانند معتزله، باطنیه، اخوان الصفا، فلاسفه، ...
-
مقایسه فلسفه اسلامی و فلسفه کانت در باب معقولات
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2000-06-21)گشودن باب گفت و شنود عالمانه با فلسفه های مغرب زمین از طریق مباحث مقایسه ای ممکن می گردد و به نظر می رسد مقایسه در وهلة نخست باید در حیطه مبانی و مبادی صورت گیرد. در این نوشتار کوشش شده است انواع مفاهیم کلی و معقولات که ...
-
کودک در اسلام
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2000-06-21)گرچه روانشناسی کودک به مفهوم امروزی، محصول فکری دوران تاریخی خاصی است و در قرون میانه نزد اهل تحقیق چه در میان مسلمان و چه پیروان سایر ادیان، به این مفهوم، ناشناخته محسوب می شود با اینهمه متون کلامی فلسفی ، تاریخی و ادبی ...



