دوره 37, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • ادله غزالی و رازی در رد و اثبات تجرد نفس 

    فر, عبدالرزاق حسامی (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    تجرد نفس از مباحث مهم فلسفه اسلامی است که در کلام اسلامی کمتر بدان پرداخته شده است. فیلسوفان مدافع این نظریه و جمهور متکلمان مخالف آنند. در مکتب مشاء ادله ای بر تجرد نفس طرح شده که در آثار دو متکلم برجسته منتفقد این مکتب ...

  • عقل و حیرت 

    آبادی, مجید صادقی حسن (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    چالش عارف و فیلسوف یکی از اشکال مخالفت با فلسفه است. فلسفه در طول تاریخ از سه ناحیه متشرعان دین باور تجربه گرایان دین ستیز و عارفان عاشق با انگیزه های متفاوت مورد حمله قرار گرفته است . یکی از دلکش ترین بحثها در تاریخ تفکر ...

  • تحلیل انتقادی ادله اتحاد عاقل و معقول 

    ریاحی, علی ارشد (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    در این مقاله دوازده دلیل برای اثبات اتحاد عاقل و معقول از مهمترین فلاسفه حکمت متعالیه صدرالمتالهین ملاهادی سبزواری محمد حسین طباطبایی و مرتضی مطهری مورد نقد قرار گرفته و بطلان هر یک از آن دلیلها با چند اشکال واضح شده است. ...

  • حقیقت انسان و امکان شناخت آن در مکتب صدرایی 

    اخلاقی, مرضیه (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    آشنایی هر انسانی با من خویش و درک آن همواره ذهن بشر را مشغول می دارد زیرا پاسخ آن سبب معنا بخشیدن به زندگی و حیات آدمی می شود. به عقیده صدرالمتالهین حقیقت انسان به دلیلی قابل شناخت نیست و از این رو آنچه را حکما بیان می ...

  • اشکال معروف وجود ذهنی را ابن سینا حل کرده است نه ملاصدرا 

    صفری, مهدی قوام (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    اشکال معروف وجود ذهنی بر خلاف تصوری که پس از صدرالمتالهین رایج شده برای ابن سینا آشنا بوده است او نه تنها این اشکال را مطرح می کند بلکه حتی پاسخی روشن به آن در پیش می نهد. این پاسخ در حقیقت همان پاسخی است که قرنها بعد ...

  • هستی شناسی از دیدگاه ابن عربی و عبدالکریم جیلی 

    امامی, علی اشرف (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    هستی شناسی – شاخه ای از فلسفه محسوب می شود. اما دیدگاه عارف به هستی و پدیدارهای آن با نگاه فیلسوف متفاوت است. د این جستار ضمن بیان تلقی عرفانی ازوجود دیدگاه های دو عارف برجسته مسمان این عربی و عبدالکریم جیلی در زمینه شناخت ...

  • تحول بنیادین معنای عشق نزدکی یرکگورد 

    اصغری, سید علی (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    عشق یکی از دغدغه های اصلی کی یرکگورد است چنانکه یکی از کتب مهم خود را بدان اختصاص داده و آثار عشق نام نهاده است. عشقی که برای او ارزش دارد عشق مسیحی در مقابل عشق طبیعی (شهوی) و دوستی استم. عشق مسیحی عشق به همنوع است پس ...

  • ایمان از دیدگاه توماس آکوئیناس 

    حقیقت, لاله؛ کاکایی, قاسم (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    ایمان از مسائل مهم و پیچده در حوزه الهیات است مهم از آن جهت که هرچه خداوند از انسان طلب کرده بر محور ایمان دور می زند و در واقع کلید نجات و رستگاری در همه ادیان الهی ایمان است و پیچیده از آن رو که حقیقتی است دارای ابعاد ...

  • معنویت : روی آوردی تجربه ای ، گوهر شناختی ، و مدرن به دین یا یک سازه روانشناختی ؟ 

    قربانی, نیما (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    معنوی از سازه هایی است که کاربرد پر بسامد و مبهمی دارد و با دیدنداری گره خورده است. معنویت در قالب نوعی دینداری تجربه ای و شخصی از دینداری نهادینه با کارکردهای مشخص اجتماعی متمایز می شود. عقلانیت و تجربه گرایی مدرنیسم با ...

  • از کثرت گرایی تا جهان شمولی معرفت 

    قراملکی, احد فرامرز (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    نسبیت گرایی را لازمه کثرت گرایی معرفتی می انگارند. چنین تلقی می شود که آن ریشه در نیمه دوم عصر مدرنیته دارد و تفسیر کانتی – بویری از توسعه علم به چنین بحرانی انجامیده است. فایرابند را به دلیل افشا کردن این بحران بدعت گذار ...

  • بازسازی منطق ترجیح 

    فراهانی, امیرحسین؛ موحد, ضیاء (دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 2004-12-21)
    ارسطو را می توان از پیشگامان منطق ترجیح قلمداد نمود. در عصر جدید محققان برجسته ای چون سورن هالدن جورج فون رایت رودریک چیزم نیکلاس رشر و ریچارد جفری در احیاء و گسترش این بخش از دانشهای منطقی کوشش قابل ملاحظه ای از خود نشان ...