بررسی ارتباط بین توانمندیهای پردازش حسی کودکان پیش دبستانی با اضطراب و همکاری آنها در مراجعه کنندگان به دانشکده دندانپزشکی مشهد
(ندگان)پدیدآور
نعمت اللهی, حسینناصحی, عاطفهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: مشکلات پردازش حسی میتواند روی تکامل اجتماعی، شناختی، حسی حرکتی و نیز سطح هیجانات اثر گذاشته و منجر به مشکلات رفتاری در کودکان گردد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین تواناییهای پردازش حسی با اضطراب و همکاری کودکان پیش دبستانی در دندانپزشکی بود. مواد و روشها: در این مطالعهی مقطعی، 101 بیمار 4 تا 6 ساله ( 52 دختر و 49 پسر) با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. جهت ارزیابی مشکلات پردازش حسی کودکان از پرسشنامهی نیمرخ حسی استفاده شد و سطح اضطراب و همکاری آنان در مراحل تزریق و تراش حفره با شاخصهایVenham Clinical Anxiety Scale (VCAS) و Venham Clinical Cooperation Scale (VCCS) مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمونهای آماری شامل من ویتنی ، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافتهها:بین پردازش شنیداری با سطح اضطراب و همکاری نمونه ها در مرحلهی تزریق و تراش ارتباط معنی دار وجود داشت (P). یافتهها نشان دادند که سطوح بالاتر پردازش حس دهانی با عدم همکاری در مرحلهی تراش رابطهی معنی داری داشت (P=0.008). بین پردازش حسی مرتبط با تحمل و استقامت با سطح اضطراب و همکاری نمونه ها در مرحلهی تزریق ارتباط معنی داری وجود داشت (P). نتیجه گیری:ارزیابی توانمندیهای پردازش حواس دهانی، تحمل و استقامت و شنیداری با استفاده از پرسشنامهی نیمرخ حسی میتواند در پیش گویی سطح همکاری و اضطراب دندانپزشکی در کودکان کمک کننده باشد.
کلید واژگان
پردازش حسیاضطراب دندانپزشکی
همکاری
کودکان
دندانپزشکی کودکان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences, School of Dentistry
سازمان پدید آورنده
دانشیار دندانپزشکی کودکان، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایراناستادیار دندانپزشکی کودکان، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ایران
شاپا
1560-92862008-2347




