• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت اجرایی
    • دوره 2, شماره 38
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت اجرایی
    • دوره 2, شماره 38
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نظریه‌ی نهادی نوین تلفیقی و نقش آن بر ایجاد مزیت رقابتی

    (ندگان)پدیدآور
    مشبکی, اصغرخدامی, سهیلاتقوی شوازی, الهه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تئوری نهادی نوین بیان می دارد که سازمان ها بر اساس پذیرش فشارهای نهادی به طور اجتماعی  مشروعیت، منابع و بقا کسب می کنند. این تئوری،عملیات سازمان را در بعد استراتژیکی و نهادی به عنوان پاسخ به فشارهای رقابتی و نهادی تشریح می کند.در تحقیقات مربوط به تئوری ها بیان  شده است که تئوری نهادی نوین در تناقض با تئوری های دیگر نظیر تئوری هزینه‌ی مبادله، مبتنی بر منبع و مزیت رقابتی پورتر است و در تصمیمات مدیریتی نمی توان از این تئوری استفاده کرد. در پاسخ گویی به این مسأله، هدف این مقاله دفاع از کاربرد تئوری نهادی نوین در جهت آگاه سازی رفتارهای مدیریتی به منظور خلق مزیت رقابتی است. در مقاله‌ی حاضر از طریق ترکیب تئوری نهادی نوین با تئوری های هزینه‌ی مبادله، مبتنی بر منبع  و مزیت رقابتی پورتر سعی شده است که نقش تئوری نهادی نوین در خلق مزیت رقابتی تشریح شود. تحقیق حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش، پیمایشی- تحلیلی است. جامعه‌ی آماری تحقیق مذکور دو بانک اقتصاد نوین و  پارسیان در شهر تهران است. نتایج نشان می دهد که این تئوری می تواند به عنوان رویکردی که ایجاد مزیت رقابتی را تشریح می کند ارائه شود.یعنی مزیت رقابتی نه تنها از طریق تمایز،منابع نامتجانس و کارایی به دست می آید بلکه هم چنین از طریق سازگاری فشارهای نهادی  نیزبه دست می آید.
    کلید واژگان
    تئوری نهادی نوین
    تئوری هزینه‌ی مبادله
    تئوری مبتنی بر منابع
    مزیت رقابتی

    شماره نشریه
    38
    تاریخ نشر
    2010-08-23
    1389-06-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
    دانشجوی دکترای بازاریابی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس
    دانشجوی دکترای بازاریابی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2008-6237
    2476-5287
    URI
    http://jem.journals.umz.ac.ir/article_188.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/243165

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب