نقش تعدیل کننده تعهد سازمانی در رابطه بین یادگیری سازمانی با مدیریت جانشین پروری (مطالعه موردی: دانشگاه های منتخب تهران)
(ندگان)پدیدآور
امین بیدختی, علی اکبرنعمتی, محمدعلیکریمی, فروزاننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر به مطالعه رابطه میان یادگیری سازمانی با مدیریت جانشین پروری از طریق بررسی نقش تعدیل کنندگی تعهد سازمانی در کارکنان دانشگاه های شهر تهران پرداخته شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان شاغل در دانشگاه های دولتی شهر تهران در سال 1390-1391 است. نمونه آماری با بهره گیری از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی برابر با 313 نفر بوده است. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی نیفه، تعهد سازمانی آلن و مایر (1984) و برنامه ریزی و مدیریت مؤثر جانشینی بوده است. روایی ابزارها از طریق بررسی نظرات خبرگان و پایایی آنان با بهره گیری از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 0.84، 0.95 و 0.86 محاسبه گردیده است. بهترین پیش بینی کننده مدیریت جانشین پروری مدیران و کارکنان شاغل در دانشگاه های شهر تهران مشتمل بر متغیرهای تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی بوده که بهترین پیش بینی کننده از بین مؤلفه های یادگیری سازمانی شامل متغیرهای فرهنگ سازمانی، کار و یادگیری تیمی و متغیر تفکر سیستمی، و بهترین پیش بینی کننده از بین مؤلفه های تعهد سازمانی شامل متغیرهای رهبری مشارکت، تفکر سیستمی و توسعه شایستگی کارکنان بوده است.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانییادگیری تیمی
تفکر سیستمی
رهبری مشارکت
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه سمناناستادیار دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
شاپا
2008-62372476-5287




