• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی مدیریت
    • دوره 29, شماره 4 (پیاپی 115)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی مدیریت
    • دوره 29, شماره 4 (پیاپی 115)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مصرف نمایشی جوانان: آینده‌ی مصرف‌گرایی

    (ندگان)پدیدآور
    نوربخش, سیدنویدجعفری, پژمانغفاری, فرهادمنصوریان, یزدان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.254 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارتباط بین جوانی و هریک از عرصه‌های مهم زندگی، از جمله اولویت‌های ارزشی و پیامدهای رفتاری آن را می‌توان به عنوان موضوع آینده پژوهی مورد مطالعه قرار داد. قرار گرفتن ایران در مرحله‌ی جوانی از منظر گذار سنی جمعیت، افزایش جمعیت شهرنشین، وجود شکاف‌های طبقاتی و اهمیت یافتن ارزش‌های مادی‌گرایانه در زندگی شهری امروز، موجب ایجاد نوعی صحنه در بستر شهر، جهت نمایش دادن مصرف محصولات تجملی شده است. پژوهش حاضر در صدد بررسی ارتباط خود فردی (در مقابل خود رابطه‌ای و جمعی) با میزان مادی‌گرایی و مصرف نمایشی، و همچنین تأثیر مادی‌گرایی بر مصرف نمایشی است. بعلاوه، پژوهشگران به مطالعه پیرامون وجود تفاوت بین پسرها و دخترهای جوان، از نظر میزان مادی‌گرایی و مصرف نمایشی در حوزه‌ی مُد و پوشاک پرداخته‌اند. روش پژوهش از نوع پیمایشی بوده و از طریق ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه‌ی آماری پژوهش، کلیه‌ی جوانان ساکن مناطق شمالی شهر تهران بودند که داده‌های مورد نیاز از نمونه‌ای به حجم 395 آزمودنی گردآوری شده و در نهایت، جهت تحلیل داده‌ها، از رگرسیون خطی ساده و تحلیل واریانس چند متغیره واریانس چند متغیره استفاده شده است. مطابق با نتایج بدست آمده، مادی‌گرایی بر مصرف نمایشی مُد و پوشاک تأثیر مستقیم داشته و میزان مادی‌گرایی و مصرف نمایشی این طبقه از محصولات، در دخترها بیشتر از پسرهای جوان بوده است. همچنین بین خود فردی با میزان مادی‌گرایی و مصرف نمایشی، رابطه‌ای دیده نشد. البته نتایج حاصل شده، از میزان بسیار بالای فردگرایی در جامعه‌ی آماری مورد مطالعه حکایت دارند.
    کلید واژگان
    مصرف نمایشی
    خود
    مادی‌گرایی
    تفاوت‌های جنسیتی

    شماره نشریه
    4115
    تاریخ نشر
    2019-01-21
    1397-11-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
    سازمان پدید آورنده
    کاندیدای دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
    استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران(نویسنده مسئول) pejman.jafari@srbiau.ac.ir
    دانشیار، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
    دانشیار، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران mansourian@khu.ac.ir

    شاپا
    1605-2749
    URI
    http://jmfr.srbiau.ac.ir/article_13685.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241973

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب