بازار محوری صادرات به عنوان راهبرد موفقیت سازمانهای بین المللی با رویکرد روابط درون سازمانی
(ندگان)پدیدآور
مرعشی, مهسا ساداترحیمی, عبدالرحیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه: بازار محوری صادرات به عنوان راهبرد موفقیت سازمان های بین المللی شناخته میشود، زیرا کنترل کننده رفتار استراتژیک سازمانها و کلید دستیابی به مزایای رقابتی در بازارهای خارجی است. هدف از بازار محوری صادرات جمعآوری اطلاعات درباره نیازهای مشتریان فعلی و آینده و نهادینه کردن این اطلاعات در میان بخشهای سازمان در جهت افزایش عملکرد صادرات می باشد.
هدف: این پژوهش به بررسی بازار محوری صادرات به عنوان راهبرد موفقیت سازمان های بین المللی و با تمرکز بر رویکرد روابط درون سازمانی صورت گرفته است. زیرا بسیاری از دانشمندان روابط درون سازمانی را یک عامل مهم در جهت تاثیرگذاری بر بازار محوری صادرات و در نتیجه بهبود عملکرد سازمانی در نظر می گیرند.
روشها: پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و شیوه گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه پژوهش کلیه متخصصان بخش صادرات شرکت های صادرکننده ماکارونی در ایران به تعداد140 نفر و نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران 103 نفر محاسبه شد. بررسی و تحلیل دادههای پرسشنامه پژوهش نیز با استفاده از فنون تحلیل عاملی و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPLS2 انجام شد.
یافته ها: این بررسی تأیید میکند، روابط درون سازمانی با بازار محوری صادرات و عملکرد صادرات رابطه معنی دار و مثبت دارد.
نتیجهگیری: روابط درون سازمانی به عنوان نیرو محرکه برای رفتار بازار محور در سازمان محسوب میشود و می تواند شرکت ها را قادر سازد که حداکثر نقاط قوت خود را به کار گیرند تا با ایده جدید و عملکرد بهتر ظاهر شوند.
کلید واژگان
روابط درون سازمانی _ بازار محوری صادرات_ عملکرد صادراتشماره نشریه
1108تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)استادیارگروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




