• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی مدیریت
    • دوره 15, شماره 1 (پیاپی 56)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی مدیریت
    • دوره 15, شماره 1 (پیاپی 56)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کاربرد تئوری های بازاریابی در افزایش صادرات شرکت های لاستیک سازی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی, عبدالحمیدزری باف, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.245 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ساختار صنعتی کشور جمهوری اسلامی ایران به حدی از خودکفایی رسیده است که در بعضی از صنایع علاوه بر پاسخ به نیازهای بازار داخل ، اقداماتی به خارج به عمل آمده است .از طرف دیگر با توجه به اهمیتی که ولت به صادرات غیرنفتی می دهد، برخورد مناسب در سطح بین الملل ، مستلزم شناخت مبانی و تئوری های بازاریابی جهانی است ، به نحوی که صادر کنندگان با ذخیره دانش کافی و کسب عملی تجربیات بازاریابی در سطح جهانی بتوانند به فعالیت برون مرزی بپردازند. کاهش تقاضا در بازار داخل ، کم تجربگی صنایع ایرانی در زمینه صادرات ، شناخت تئوری های بازاریابی جهانی و مقایسه آنها با عملکرد و نحوه برخورد صنایع با آنها، امکان استفاده از تئوری ها ، کاربرد داشتن یا نداشتن تئوری ها در صنعت لاستیک از جمله مطالبی بودند که جهت این تحقیق را مشخص نمودند. بررسی نظر تولیدکنندگان در مورد راهگشایی و پشتیبانی دولت در زمینه صادرات ، میزان حساسیت و نظر مشتریان در مورد کشور مبدا و صادر کننده ( از نظر تولید کنندگان ) و همچنین نحوه قیمت گذاری صحیح با توجه به کلیه قوانین و بخشنامه های دولتی و ارائه مدل قیمت گذاری و اجرای آن از دید تولید کنندگان لاستیک ،از دستاوردهای این تحقیق است . در تحقیق ، سه طبقه متغیرهای عملیاتی تعریف گردیدند. طبقه اول شامل عوامل آمیخته بازاریابی جهانی یعنی محصول ، قیمت ، کانال های توزیع و سیاست های تشویقی و ترغیبی است. در طبقه دوم ، عوامل مرتبط با محیط داخل شامل نقش دولت در صادرات ، با فعالیت های صادراتی مورد انتظار شرکت ، توجه به سیستم های اطلاعاتی در فرایند عملیات و داشتن برنامه های میان مدت و بلند  قرار دارند. طبقه سوم شامل عوامل محیط بیرونی هستند. در این طبقه ، عوامل استراتژیک بازاریابی جهانی شمل موقعیت سازی ،انتخاب بازار، بخش بندی بازار و محیط بین الملل هستند. سپس این سه طبقه با کلیه عوامل آن در یک مدل میانگین صنعت بررسی و نقش هریک ازاین عوامل و مدل در هر طبقه با محاسبات کامپیوتری و استفاده از برنامه های Excelom   مشخص گردید. سپس در مدل دیگر ، شرکت های موفق تر و میزان استفاده از عوامل بازاریابی جهانی با توجه به سه طبقه ذکر شده بررسی گردیدند. آنگاه پس از محاسبات آماری و آزمون واریانس یکطرفه و Tukey مدل میانگین بهینه صنعت لاستیک سازی از نظر میزان کاربرد تئوری های بازاریابی جهانی تهیه گردید.  این مدل نشان می دهد که توجه به عوامل استراتژیک بازاریابی جهانی و داشتن برنامه های میان مدت و بلند مدت از اهمیت زیادی برخوردار است . علاوه بر مطالب فوق ، باتوجه به اینکه برای دریافت اطلاعات معتبرتر عملا در مسند صادراتی یکی از شرکت های لاستیک سازی قرار گرفت ، تعدادی پیشنهاد تجربی برای استفاده صنعتگران و دولت نیز ارائه گردید. در تحقیق مشخص شد که تئوری های بازاریابی ، کاربرد داشته و استفاده می شوند ولی میزان استفاده از آنها را می توان با انجام آموزش ها و استفاده از پرسنل متخصص افزایش داد. شرکت ها کلا معتقد هستند که با شرایط فعلی ،صادرات مقرون به صرفه نیست . میزان توجه به فرایند عملیات و سیستم های عملیاتی نیز می تواند بیشتر گردد و از ابزارهای نوین بهتر می توان استفاده کرد . دو یافته اصلی این تحقیق نیز یکی مدل استراتژیک قیمت گذاری و دیگری مدل بهیمه کاربرد تئوری هاست.

    شماره نشریه
    156
    تاریخ نشر
    2003-03-21
    1382-01-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
    سازمان پدید آورنده
    ندارد
    ندارد

    شاپا
    1605-2749
    URI
    http://jmfr.srbiau.ac.ir/article_6135.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241817

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب