ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه های مرکزی علوم پزشکی ایران و ارائه راهکار برای ارتقاء آن
(ندگان)پدیدآور
تقوی, دکتر الهویردیمشهدی تفرشی, دکتر شکوهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر در مورد ارزیابی سطح بلوغ 1 کیفیت فراگیر در ک تابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و ارائهراهکار برای ارتقاء آن است . هدف از این پژوهش تعیین سطح بلوغ مدیریت کیفیت فراگیر با استفاده از مدل تعالی سازمانیEFQM (مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ) هم چنین تعیین ارتباط بین سطح کیفیت و رضایت کاربران اس ت. در اینپژوهش از روش پیمایش تحلیلی استفاده شده است و از طریق مقایسه نتایج حاصله از ارزیابی با مدلEFQM نتیجه گیری
شده است.جامعه مورد پژوهش کلیه معاونین پژوهشی و مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که به طریقسرشماری بررسی شده است، و هم چنین با استفاده از الگوی نمونه گیری مایکل مارک و جولی جانین (1983) تعدادی از کاربران هیأت علمی کتابخانه ها مورد پژوهش قرار گرفته اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد 50 سوالی مدلEFQMکه برای معاونین پژوهشی روسای کتابخانه ها ارسال گردید و ه م چنین پرسشنامه 22 سوالی رضایت کاربران بودهاست. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری توصیفی، استنتاجی مورد تحلیل قرار گرفته و در این رابطه از نرم افزار هایminitab وspss استفاده گردید . نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم
پزشکی کشور در سطح اهتمام به سرآمدی قرار دارند و در همه 5 معیار توانمندساز در سطح پایین سرآمدی قرار گرفته اند وهم چنین ارتباطی بین سطح امتیاز (کیفیت) و رضایت کاربران دیده نشد . در خاتمه با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهشراهکارهایی برای ارتقاء سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه ها ارائه شده است.
کلید واژگان
مدیریت کیفیت فراگیرارزیابی مدیریت کیفیت
مدل ارزیابیEFQM
مدیریت کتابخانه
کتابخ انه های دانشگاهی ومدیریت کیفیت
شماره نشریه
184تاریخ نشر
2010-03-211389-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
نداردنویسنده مسئول یا طرف مکاتبه




