دقوقی، فراداستانی پسامدرن
(ندگان)پدیدآور
رجبی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فراداستان یکی از رویکردهای مدرن داستاننویسی در ادبیات داستانی پسامدرن است که عموماً پیدایش آن را محصول قرن بیستم میلادی میدانند. در ایران نیز پژوهشگران دیرینه، پیدایش و نمود این تکنیک داستاننویسی را عمدتاً در آثار داستانی معاصر دهۀ 70 به بعد میدانند، اما نگارنده بر آن است که در مثنوی مولوی، شگردهای داستاننویسی فراداستان بهکار رفته است. پژوهش حاضر با بررسی مؤلفهها و شگردهای اساسی فراداستاندرداستان دقوقی از دفتر سوم مثنوی مولوی به شیوۀ توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ میدهد که آیا میتوان مولوی را نویسندهای فراداستانی و پسامدرن دانست؛ و اینکه کدامیک از شگردهای این سبک پسامدرن در داستان دقوقی بهعنوان یک اثر کلاسیک فارسی وجود دارد. مطابق نتایج، داستان دقوقی روایتی کاملاً فراداستانی و پسامدرن است که نویسندۀ آن در خلق این داستان، از بسیاری از مؤلفهها و شگردهای سبک فراداستان مانند چارچوببندی فراداستانی، اتصال کوتاه، بازیهای زبانی، تناقض و ناسازه، و اقتباس بهره برده است.
کلید واژگان
پسامدرنیسمدقوقی
فراداستان
مثنوی
مولوی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
زبان و ادبیات فارسی/ دانشکده علوم انسانی/ دانشگاه اراک/ اراکشاپا
9384-20081997-2538




