حکمت خسروانی در مرصاد العباد
(ندگان)پدیدآور
نجفی, زهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصوف اسلامی در ایران در حالی که از آموزهها و دستورات اسلام ریشه گرفته بود در زمین فرهنگی ایران رشد کرد و تحت نفوذ اندیشههای ایرانی قرار گرفت. این اندیشهها نظریهها، شیوههای سلوک، آداب و رسوم صوفیان گرایشهای مختلف را تحت تأثیر قرار داد و سبب پیدایش دیدگاههای گوناگون عرفانی شد. شهابالدین سهروردی در حکمةالاشراق سیر حکمت و فلسفه را در ایران باستان تا زمان خود توضیح میدهد و عارفانی مانند: بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی و ابوالعباس قصاب آملی را ادامه دهندگان این حکمت مینامد. وی با بهرهگیری از دیدگاههای پهلویون باورهای خود را درباره نور و ظلمت با نام حکمت اشراق پایهگذاری میکند. این دیدگاهها پس از سهروردی در آثار عارفان دیگری ادامه مییابد. یکی از کسانی که در نگرشهای خود تحت تأثیر اندیشههای ایرانی قرار گرفته است نجمالدین رازیست. وی در کتاب مرصادالعباد که از مهمترین منابع عرفانی است به بیان دیدگاههای خود میپردازد. سخنان او درباره نور و ظلمت، سلوک طوایف، ارزش پادشاهان، جایگاه آتش و برخی موضوعات دیگر یادآور اندیشههای مزدایی است.این پژوهش که به روش استقرایی انجام گردیده در صدد پاسخ به این پرسش است که نجمالدین رازی به عنوان یکی از صاحبنظران عرفان اسلامی در دیدگاههای خود چه برداشتهایی از اندیشههای ایرانی داشته است. با بررسی کامل مرصادالعباد و نیز آثار دیگر نجمالدین رازی آشکار گردید که وی مانند شیخ اشراق برای ارائه نگرشهای خود از حکمت پهلویون بهره برده است.
کلید واژگان
مرصادالعبادنجم الدین رازی
حکمت خسروانی
عرفان اسلامی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهانشاپا
9384-20081997-2538




