اثر الگوی برتری جانبی چشم و دست بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال
(ندگان)پدیدآور
طاهرپوری, طیبهشفیع نیا, پروانهضرغامی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تحقیقات مختلف الگوی برتری جانبی چشم و دست یکی از عوامل مهم در اجرای مهارتهای ورزشی ذکر شده است. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی اثر الگوی برتری جانبی چشم و دست بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال انجام گرفت. از بین 3000 دانشجوی دختر دانشگاه شهید چمران اهواز، 60 نفر، با دامنۀ سنی 22- 19 سال، بهصورت هدفمند بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و تجربی (هر گروه 15 نفر همسو و 15 نفر دگرسو) قرار گرفتند. در ابتدا پیشآزمون پرتاب آزاد، از آزمودنیها بهعمل آمد، سپس پروتکل تمرینی شامل هشت هفته تمرین (24 جلسه تمرین و بهصورت سه جلسه در هفته) توسط آزمودنیها اجرا شد. در این مدت در مجموع از آزمودنیها، شش پسآزمون برای مشخص کردن مراحل یادگیری و یک هفته بعد از آخرین پسآزمون، آزمون یادداری بهعمل آمد. نتایج نشان داد که بین افراد همسو و دگرسو (گروه تجربی) در مراحل شناختی (000/0 =sig) و تداعی (000/0=sig) اکتساب مهارت پرتاب آزاد بسکتبال تفاوت معناداری وجود داشت و عملکرد افراد همسو بهتر بود، درحالیکه در مراحل خودکاری (105/0= sig) و یادداری (086/0 =sig) تفاوت معناداری در عملکرد افراد همسو و دگرسو مشاهده نشد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر، به مربیان توصیه میشود پس از انجام تمرینات زیاد (فراوان) به شناسایی افراد برتر اقدام کنند، تا بهاشتباه نتیجۀ اجرا به یادگیری تعمیم داده نشود.
کلید واژگان
برتری متقاطعبرتری یکطرفه
پرتاب آزاد
چشم برتری
دست برتری
یادگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایراندانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
شاپا
9333-20082676-4547
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تحلیل مقایسه ای هژمونی فرهنگی در برنامه درسی پنهان متون بینالمللی آموزش زبان انگلیسی
عالی, مرضیه؛ دهقانی, مرضیه؛ حجی زواره ای, راحله (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2017-02-19)تحلیل مقایسهای متون آموزش زبان انگلیسی در مؤسسات آموزشی که عموماً توسط ناشران امریکایی و اروپایی در جهان به چاپ میرسد، هدف اصلی این مقاله است. زیرا متون آموزشی یکی از اثر بخشترین عناصر تربیتی اثرگذار بر نگرشهای دانشآموزان ...
-
همگونی دست برتری و پا برتری در جمعیت ایرانی
علی پور, احمد؛ آگاه هریس, مژگان (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2012-07-22)این پژوهش با هدف تعیین میزان همگونی شاخصهای جانبی شدن دست برتری و پا برتری روی 2316 آزمودنی شامل 1501 زن و 815 مرد با میانگین سنی 23 سال و 6 ماه و دامنه سنی 86-7 سال در جمعیت ایران انجام شد. انتخاب آزمودنیها به روش تصادفی ...
-
تبیین نقش پدافند هوایی در ارتقای توان دفاعی ج.ا.ایران
شاملو, رضا؛ تسلیمی کار, بهروز (مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی, 2019-09-23)پدافند هوایی متناسب با میزان اثرگذاری که در ایجاد امنیت دارد میتواند در توان دفاعی کشور نیز نقشآفرینی کند؛ چون اصلیترین و بارزترین بخش دفاعی کشور بهشمار رفته و برابر منویات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) نیز خط مقدم ...




