تأثیر بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان آهستهگام
(ندگان)پدیدآور
قاسم زاده, سوگندنقدی, نیرهافروز, غلامعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان آهستهگام انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان آهستهگام 6 تا 8 ساله در شهر اصفهان که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش، شامل 30 دانشآموز آهستهگام پسر بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. بهمنظور ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در کودکان، از فرم بلند آزمون رشد حرکتی برونینکس- اوزرتسکی (BOTMP) استفاده شد. به گروه آزمایش در 24 جلسه یکساعته، بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر آموزش داده شد و گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفت. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار SPSS نسخۀ 21 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر بر مهارتهای حرکتی درشت (001/0=P) و ظریف (001/0=P) در کودکان آهستهگام تأثیر دارد. با توجه به این نتایج، میتوان گفت که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر روش مناسبی برای بهبود مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در کودکان آهستهگام است و میتوان از آن در مراکز آموزشی و توانبخشی بهره برد.
کلید واژگان
بازیها و فعالیتهای مبتنی بر روش شرکودکان آهستهگام
مهارتهای حرکتی درشت
مهارتهای حرکتی ظریف
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد ممتاز، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




