تأثیر کانون توجه تکلیف فراقامتی بر عملکرد و یادگیری کنترل قامت در دختران 9 تا 12 ساله
(ندگان)پدیدآور
نادری راد, نسترنجابری مقدم, علی اکبرطهماسبی بروجنی, شهزادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کنترل قامت از قابلیتهای مهم در زندگی عادی و فعالیتهای ورزشی انسان است، که همواره، اهمیت کانون توجه در آن مورد بحث است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دستورالعملهای کانون توجه تکلیف فراقامتی بر عملکرد و یادگیری کنترل قامت در دختران 9 تا 12 ساله بود. در این پژوهش 45 نفر از دانشآموزان دختر یکی از دبستانهای شهرستان ملایر شرکت داشتهاند که از طریق قرعهکشی بهصورت تصادفی، به سه گروه، توجه بیرونی، درونی و کنترل تقسیم شدند. از آزمودنیها خواسته شد که با استفاده از دستورالعملهای ارائهشده روی تکلیف فراقامتی، کنترل قامت خود را حفظ کنند. دستورالعملها در ارتباط با توجه به میلهای که بهصورت افقی در دست داشتند (توجه بیرونی)، توجه به دستهای خود (توجه درونی)، و بدون دستورالعمل (کنترل)، بود.نتایج تحلیل واریانس با اندازههای تکراری، نشان داد که روند یادگیری در گروه توجه بیرونی نسبت به گروه توجه درونی (049/0=P)، و کنترل (005/0=P)، معنادار بود، اما تفاوت معناداری بین یادگیری گروه توجه درونی و کنترل یافت نشد (345/0=P). نتیجه اینکه دستورالعمل کانون توجه بیرونی در مقایسه با دستورالعمل کانون توجه درونی روی تکلیف فرا قامتی به کنترل قامتی بهتر منجر شد.
کلید واژگان
تکلیف فراقامتیدختر
کانون توجه
کنترل قامت
یادگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایراناستادیار، بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




