تأثیر تمرین مهارت های روان شناختی بر عملکرد، یادداری و انتقال تحت فشار بازیکنان نوآموز بدمینتون
(ندگان)پدیدآور
متشرعی, ابراهیمعبدلی, بهروزواعظ موسوی, سید محمد کاظمفارسی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر تمرینات پی.اس.تی بر عملکرد، یادداری و انتقال تحت فشار بازیکنان نوآموز بدمینتون بود.40 نوآموز بدمینتون به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل مداخلهنما (20 نفر) قرار گرفتند. در آزمونهای اکتساب و یادداری از آزمونهای استاندارد سرویس کوتاه و بلند، تاس کلیر و دراپ و در آزمون انتقال تحت فشار، از روش تجزیهوتحلیل یادداشتبرداری استفاده شد. تمامی شرکتکنندگان مهارتهای اختصاصی بدمینتون را در مدت زمان 24 جلسه در طول سه ماه فراگرفتند. گروه آزمایش علاوهبر مهارتهای اختصاصی بدمینتون، 24 جلسة 20 دقیقهای بستة اختصاصی پی.اس.تی و گروه کنترل مداخلهنما نیز همین تعداد جلسات آموزشهایی در مورد اطلاعات عمومی در بدمینتون دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد که در تمامی آزمونها نمرههای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل مداخلهنما بهطور معناداری بالاتر بود که بیانگر اثربخشی برنامة پی.اس.تی بر عملکرد و یادگیری نوآموزان مرد بدمینتون بود. نتایج مطالعۀ حاضر، دامنۀ اثربخشی این تمرینات را به یادگیری مهارتهای جدید حرکتی نیز تعمیم داد.
کلید واژگان
انتقال تحت فشاربدمینتون
پی.اس.تی
سطح مهارت
نوآموز
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشآموختۀ دکتری رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشیار، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استاد، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
دانشیار، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




