تأثیر شاخص تودۀ بدن بر اجرای مهارتهای بنیادی کودکان ششسالۀ شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
بادامی, رخسارهنزاکت الحسینی, مریمرجبی, فهیمهجعفری, منصورهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از مطالعۀ حاضر، تعیین تأثیر سطوح مختلف شاخص تودۀ بدن (BMI) بر اجرای مهارتهای بنیادی کودکان ششسالۀ شهر اصفهان بود. بدین منظور، مهارتهای بنیادی کودکان بسیار لاغر (19 نفر)، دارای وزن نرمال (19 نفر)، و دچار اضافه وزن (19 نفر) که از نظر جنس و وضعیت اجتماعی – اقتصادی همتاسازی شده بودند، با استفاده از مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان (M-ABC) سنجیده شد. از هشت آیتم آزمونM-ABC، دو گروه وزن نرمال و اضافه وزن، تنها در آیتم حفظ تعادل روی پای ترجیحی، و دو گروه وزن نرمال و بسیار لاغر، تنها در آیتم راه رفتن پاشنه بلند با یکدیگر تفاوت داشتند. اما، مهم این بود که میزان اختلال هماهنگی حرکتی کل که از مجموع نمرههای استاندارد آیتمها بهدست میآید، در کودکان بسیار لاغر و دارای اضافه وزن، بیشتر از کودکان وزن نرمال بود.
کلید واژگان
رشد حرکتیششساله
مهارتهای بنیادی
وزن
هماهنگی حرکت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار،گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان، ایراناستادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران
کارشناس ارشد، رفتارحرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
کارشناس ارشد، رفتارحرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
شاپا
9333-20082676-4547




