تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه بر یادگیری ضربۀ بیلیارد
(ندگان)پدیدآور
قره لر, مهدیهشجاعی, معصومهمحمدزاده, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرایط روانی بر کانون توجه اثر داشته و نقش تعدیلکنندهای در تأثیرات آن بر اجرا و یادگیری حرکتی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه با دستورالعمل آموزشی بر یادگیری ضربۀ بیلیارد انجام گرفت. شرکتکنندهها 48 دانشجوی دختر داوطلب (23-19 سال) بودند که بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در چهار گروه آزمایشی (توجه درونی و فشار کم و زیاد، توجه بیرونی و فشار کم و زیاد) جایگزین شده و بعد از پیشآزمون به مدت 8 جلسه به تمرین پرداختند. آزمون اکتساب در آخرین جلسۀ تمرین و آزمونهای یادداری با تأخیر 2 و 10 روز بعد از آخرین جلسۀ تمرین انجام گرفت. دقت ضربات براساس فاصلۀ برخورد توپ از گودال امتیازگذاری شد. نتایج آزمون یو من – ویتنی برتری توجه درونی در آزمون اکتساب و یادداری با تأخیر 10 روز و برتری تمرین تحت فشار کم در آزمون یادداری با تأخیر 10 روز (05/0P
کلید واژگان
انسداداسترس
انگیختگی
کانون توجه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
استاد دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




