مقایسه مهارتهای بنیادی جابجایی کودکان مبتلا به ناهنجاریهای اندام تحتانی با افراد سالم
(ندگان)پدیدآور
میرکوبندی, سحرطاهری, مرتضیایران دوست, خدیجهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در طول مراحل رشد حرکتی، مهارت های ینیادی جابجایی تاثیربسزایی در تقویت رشد حرکتی در طول عمر خواهند داشت چرا که با ایجاد امکان برای واکاوی بیشتر محیط موجبات رشد بهتر را مهیا می کند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه مهارتهای بنیادی جابجایی در کودکان 7 سال مبتلا به ناهنجاریهای اندام تحتانی با افراد سالم بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، دانشآموزان پسر 7 سال دارای ناهنجاریهای اندام تحتانی ساکن شهر قزوین بودند. پس از تهیه لیست مدارس، چند مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس در یک غربالگری اولیه تعداد 96 کودک دارای ناهنجاری اندام تحتانی (کف پای صاف، زانوی ضربدری و پرانتزی) از میان جامعه آماری شناسایی شدند. در این تحقیق برای ارزیابی راستای زانو و اندازهگیری زانوی ضربدری و پرانتزی از کولیس با دقت 1/1 میلیمتر استفاده شد. برای ارزیابی قوس کف پا از روش CSI استفاده شد. مهارتهای حرکتی جابجایی آزمودنیها به وسیلۀ آزمون مهارتهای حرکتی درشت اُلریخ ویرایش دوم بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد، تفاوت معنیداری در اجرای مهارتهای بنیادی بین گروه کف پای صاف و زانوی پرانتزی جابجایی با گروه کنترل اختلاف معنیداری وجود نداشت (05/0p). نتایج حاصله نشان داد که انحراف ایجاد شده در ناهنجاری زانوی ضربدری علاوه بر ایجاد اختلال در راستای اندام تحتانی، میتواند بر عملکرد کودکان در مهارتهای جابجایی تأثیر منفی بگذارد.
کلید واژگان
زانوی پرانتزیزانوی ضربدری
کف پای صاف
مهارت بنیادی جابجایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایراناستادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره(، قزوین، ایران
استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره(، قزوین، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




