• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه رشد و یادگیری حرکتی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه رشد و یادگیری حرکتی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اعتبار عاملی و پایایی نسخۀ فارسی سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی-2 (CSAI-2) در ابعاد شدت، جهت و فرکانس

    (ندگان)پدیدآور
    مهرصفر, امیرحسینخبیری, محمدمقدم زاده, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    344.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی-2، پراستفاده­ترین ابزار اندازه­گیری اضطراب رقابتی در ادبیات مربوط است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتبار عاملی و پایایی نسخۀ فارسی سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی‌2 در ابعاد شدت، جهت و فرکانس بود. نسخۀ اصلی سیاهه، دارای 27 سؤال و سه خرده‌مقیاس اضطراب جسمانی، شناختی و اعتمادبه­نفس است. 356 پرسشنامه توسط ورزشکاران 16تا 34 ساله­ای که در رشته­های مختلف ورزشی فعالیت داشتند، تکمیل شد. برای برآورد روایی سازۀ سیاهه از پنج مدل رقابتی و برای برازش مدل­های اندازه­گیری از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده شد. پایایی سیاهه با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه شد. برای بررسی پایایی زمانی با استفاده از روش آزمون- آزمون مجدد از ضریب همبستگی درون‌طبقه­ای استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که نسخۀ فارسی سیاهه، از مدل سه‌عاملی 16 سؤالی  در ابعاد شدت، جهت و فرکانس حمایت می‌کند و روایی و پایایی سیاهۀ تأیید می­شود. در نتیجه، نسخۀ فارسی سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی-2 با 16 سؤال برای سنجش اضطراب حالتی رقابتی ورزشکاران، توصیه می­شود.
    کلید واژگان
    اضطراب رقابتی
    پایایی
    روایی
    سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی-2
    ورزشکاران

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-07-22
    1395-05-01
    ناشر
    دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی‌ارشد روا‌‌ن‌شناسی ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    استادیار دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    9333-2008
    2676-4547
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2016.58937
    https://jmlm.ut.ac.ir/article_58937.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241238

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب