| dc.contributor.author | ترابی, فرناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | رنجبر, کیا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سوری, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:27:48Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:27:48Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:27:48Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:27:48Z | |
| dc.date.issued | 2013-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-05-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-03-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ترابی, فرناز, رنجبر, کیا, سوری, زهرا. (1392). بررسی تأثیر موسیقی بر اجرای فاکتورهای آمادگی جسمانی پسران نوجوان. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 5(1), 39-53. doi: 10.22059/jmlm.2013.35003 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2013.35003 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_35003.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241179 | |
| dc.description.abstract | هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عامل مداخلهگر بیرونی (انواع موسیقی) بر شاخصهای آمادگی جسمانی در پسران نوجوان است. به این منظور 30 پسر 9 تا 12 ساله با میانگین و انحراف استاندارد قد 40/2±8/133 سانتیمتر، وزن 97/2±6/35 کیلوگرم و شاخص تودة بدنی (BMI) 21/1±9/19 انتخاب شدند و با استفاده از روش تعادل مخالف در سه مرحلة اجرا در شرایط موسیقی ریتم تند، کند و کنترل (بدون موسیقی) به اجرای آزمونها پرداختند. از آزمونهای استقامت عضلانی، آزمونهای هماهنگی، چابکی و توان انفجاری استفاده شد. همچنین از موسیقی با ضرباهنگ تند ( bpm140- 135) و ضرباهنگ کند <br /> ( bpm120-115) استفاده شد. براساس تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی بانفرنی تغییرات نتایج آزمونهای استقامت عضلانی شامل شنای سوئدی، دراز و نشست و پرس سینه در هر سه مرحله معنیدار است (05/0P<). نتایج شنای سوئدی در مرحلة موسیقی تند و کند نسبت به مرحلة کنترل بهبود معنیداری را نشان داد (74/237=<sub>26و1</sub>F). در مورد نتایج آزمون دراز و نشست (12/528=<sub>26و1</sub>F) و استقامت قدرتی (60/81=<sub>26و1</sub>F) در هر دو گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0P<). تغییرات نتایج آزمون هماهنگی در مراحل آزمون معنیدار است (01/0=P). آزمودنیها در مرحلة کنترل و شرایط بدون موسیقی نسبت به دو مرحلة تجربی عملکرد بهتری را نشان دادند (05/0P<). در آزمون چابکی تفاوت معنیداری بین سه مرحلة موسیقی کند، تند و کنترل مشاهده نشد (05/0P>). آزمون توان انفجاری در مرحلة موسیقی تند نسبت به مرحلة کنترل و موسیقی کند تغییرات معنیداری را نشان داد (38/553=<sub>26و1</sub>F و 05/0P<). در نهایت گوش دادن به موسیقی هنگام اجراهای استقامتی و قدرتی موجب افزایش کارایی اجرا میشود. احتمالاً موسیقی ریتم تند نیز در جلوگیری از بروز خستگی مرکزی مؤثر است. از سوی دیگر با توجه به نتایج تحقیق حاضر، موسیقی از هر نوع بر اجرای آزمون هماهنگی اثر منفی میگذارد و بر چابکی تأثیری ندارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 138 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2013.35003 | |
| dc.subject | موسیقی تند و کند | fa_IR |
| dc.subject | پسران نوجوان سالم | fa_IR |
| dc.subject | فاکتورهای آمادگی جسمانی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر موسیقی بر اجرای فاکتورهای آمادگی جسمانی پسران نوجوان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 39 | |
| dc.citation.epage | 53 | |