تأثیر زمان آزمون یادداری و ایجاد تداخل بر تثبیت حافظۀ حرکتی پنهان
(ندگان)پدیدآور
شمسی پور دهکردی, پروانهعبدلی, بهروزنمازی زاده, مهدیعشایری, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف تحقیق حاضر مقایسۀ تأثیر فواصل زمانی ایجاد تداخل و آزمون یادداری بر تثبیت حافظۀ حرکتی پنهان بود. آزمودنیها 60 دانشجوی دختر راستدست، سالم از نظر شناختی، روانی، جسمانی و مبتدی در اجرای تکالیف زمان واکنش زنجیرهای متناوب (ASRTT) و تطبیق رنگ زنجیرهای (SCMT) با میانگین سنی 95/1±95/21 سال بودند، که بهطور تصادفی در سه گروه ایجاد تداخل با فاصلههای 6، 24 و 72 ساعت بعد از جلسۀ تمرین، تقسیم شدند. در مرحلۀ اکتساب هر سه گروه به اجرای تکلیف (ASRTT) در 25 بلوک 80 کوششی در یک روز پرداختند. 6، 24 و 72 ساعت پس از جلسۀ تمرین تکلیف مداخلهگر دوم (SCMT) را اجرا و 24 ساعت بعد در آزمون یادداری شرکت کردند. در جلسۀ اکتساب، روند عملکرد آزمودنیها طی افزایش کوششهای تمرینی، پیشرفت کرد و آزمودنیها در بستۀ تمرینی پنجم عملکرد بهتری داشتند (001/0
کلید واژگان
بی تمرینیتداخل
تثبیت
یادداری
خواب
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
.استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایراندانشیارگروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
.دانشیارگروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
استاد گروه آموزشی توانبخشی، دانشکدۀ علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




