تأثیر بازخورد هنجاری بر اکتساب و یادداری مهارت هدفگیری پرتابی دانشآموزان دختر تکلیفگرا و خودگرا
(ندگان)پدیدآور
قراخانلو, سمیهنوربخش, پریوشسپاسی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازخورد هنجاری مثبت بر اکتساب و یادداری مهارت هدفگیری پرتابی بود. روش تحقیق نیمهتجربی و جامعۀ آماری دانشآموزان دختر پنجم ابتدایی بودند. از جامعۀ هدف، 60 دانشآموز بهطور تصادفی انتخاب شدند و در چهار گروه هنجاری تکلیفگرا، بدون هنجاری تکلیفگرا، هنجاری خودگرا و بدون هنجاری خودگرا قرار گرفتند. آزمودنیها در پیشآزمون 10 پرتاب بدون دریافت بازخورد را تجربه کردند. مرحلۀ اکتساب سه روز به طول انجامید و طی آن آزمودنیها روزانه 20 پرتاب و در مجموع 60 پرتاب انجام دادند. در این مرحله تمام گروهها بازخورد دریافت میکردند، ولی تنها گروه هنجاری مثبتگرا بود که 20 درصد بیشتر بازخورد دریافت میکرد. پس از 48 ساعت، آزمودنیها به آزمون یادداری پاسخ دادند. نتایج تفاوت معناداری بین عملکرد بازخورد گروهها در مرحلۀ اکتساب نشان نداد، ولی این تفاوت در مرحلۀ یادداری معنادار گزارش شد. نتایج پیگیری آزمون توکی نشان داد که بین میانگین امتیازهای آزمودنیها در گروههای بازخورد هنجاری و بدون بازخورد هنجاری خودگرا تفاوت معنادار است. تفاوت معناداری بین گروههای تکلیفگرا و خودگرا در شایستگی ادراکشده مشاهده نشد.
کلید واژگان
بازخوردتکلیفگرا
خودگرا
شایستگی ادراکشده
هنجاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایراناستاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




