مرور نشریه رشد و یادگیری حرکتی بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 336
-
اثر الگوی برتری جانبی چشم و دست بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2016-09-22)در تحقیقات مختلف الگوی برتری جانبی چشم و دست یکی از عوامل مهم در اجرای مهارتهای ورزشی ذکر شده است. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی اثر الگوی برتری جانبی چشم و دست بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال انجام گرفت. از بین ...
-
اثر آرایش تمرین (تداخل زمینه ای) بر اکتساب، یادداری و انتقال تکالیف پیش بینی انطباقی با سرعت های ثابت، افزایشی و کاهشی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2010-09-23)هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر تداخل زمینه ای بر اکتساب، یادداری و انتقال تکالیف پیش بینی انطباقی در سرعت های ثابت، افزایشی و کاهشی بود. 36 آزمودنی پسر از بین دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی که به طور منظم در ورزش ...
-
اثر بازی های حرکتی منتخب بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال یادگیری خاص
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2019-05-22)تعادل از اصول پایهای مهم در یادگیری کودکان است، و اختلال در آن میتواند بر یادگیری اثر منفی بگذارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای حرکتی منتخب بر تعادل کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمهتجربی ...
-
اثر بازیهای حرکتی در برابر بازیهای رایانهای بر کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی و تبحر حرکتی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-08-23)اختلال یادگیری ریاضی[1] از اختلالات شایع یادگیری در مدارس بهشمار میرود که در آن کودکان با وجود داشتن هوش طبیعی، توانایی یادگیری و درک مهارتهای ریاضی را ندارند. این امر ممکن است بهدلیل اختلال در تمرکز، مشکلات حافظه یا ...
-
اثر بخشی تحریک الکتریکی (tDCS) بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2019-08-23)اثر بخشی تحریک الکتریکی (tDCS) بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی چکیده: زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم مغز (tDCS ) بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال ...
-
اثر تداخل ضمنی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت های سرویس والیبال (با تاکید بر تلفیق تمرینات مسدود و تصادفی)
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2009-12-22)هدف اصلی از این تحقیق، مقایسة آرایش های تمرینی مسدود، تصادفی و مسدود – تصادفی بر یادگیری سرویس های ساده، چکشی و موجی والیبال بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی بود و به منظور تحقق اهداف تحقیق، 34 نفر از دانشجویان دانشگاه ...
-
اثر تسهیلکننده برنامه تمرین خودکنترل در یادگیری چند مهارت حرکتی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2018-05-22)برای ایجاد محیطهای یادگیری کارآمدتر، نقش یادگیرنده و تأثیر او بر فرایند یادگیری باید مدنظر قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین نحوۀ اثرگذاری تمرین خودکنترل بر اجرا و یادگیری الگوهای حرکتی بود. درمجموع60 دانشجوی کارشناسی ...
-
اثر تصویرسازی پتلپ و تمرین تعادلی بر تعادل پویای سالمندان
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2016-03-20)در سالهای اخیر محققان به بررسی اثر تصویرسازی پتلپ بر عملکرد حرکتی و اینکه چطور تصویرسازی پتلپ میتواند موجب بهبود عملکرد شود، علاقهمند شدهاند. هدف این پژوهش مقایسۀ اثر تصویرسازی پتلپ در برابر تمرین تعادلی بر تعادل پویای ...
-
اثر تعاملی الگودهی (الگوی ماهر و الگوی از خود) و نوع بازخورد بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب دارت
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2012-10-22)هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تعاملی شیوه های مختلف نمایش ویدیوئی و نوع بازخورد بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. 90 آزمودنی به صورت تصادفی در 6 گروه بازخورد خودکنترل، آزمونگر کنترل و جفت شده قرار گرفتند که یکی از ...
-
اثر تعاملی کافئین و کانون توجه بر ثبات قامتی افراد با سطوح متفاوت فعالیت جسمانی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2019-01-21)هدف از این پژوهش تعیین اثر تعاملی کافئین و کانون توجه بر ثبات قامت افراد با سطوح متفاوت فعالیت جسمانی بود. 20دانشجوی پسر براساس پرسشنامۀ بینالمللی فعالیت بدنی به دو گروه مساوی پرتحرک و کمتحرک تقسیم شدند. نوسانات قامتی ...
-
اثر تمرین تصمیمی بر تصمیمگیری خلاقانه و پیشبینی در تکلیف بدمینتون
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2024-03-20)مقدمه: یکی از پیچیدهترین فرایندها در زمینۀ ورزش حرفهای، تصمیمگیری است از این حیث هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین تصمیمی بر پیشبینی و تصمیمگیری خلاقانه در تکلیف بدمینتون بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی ...
-
اثر تمرین توجه درونی و بیرونی با/بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2015-09-23)هدف از پژوهش حاضر بررسی تمرین توجه درونی و بیرونی با و بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا بود. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و جامعۀ آماری متشکل از ورزشکاران پسر بود. نمونه شامل 60 نفر بود که داوطلبانه در تحقیق ...
-
اثر تمرین های ادراکی - حرکتی بر عملکرد تحصیلی کودکان اول و ششم دبستان
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2018-02-20)هدف از تحقیق حاضر مقایسه میزان تأثیرگذاری تمرین های ادراکی - حرکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول و پایه ششم بود. ابتدا دانش آموزان هر کدام از دوره ها (50 دانش آموز پایه ی اول و 50 دانش آموز پایه ی ششم) از لحاظ ...
-
اثر تمرینات شناختی و ایروبیک بر عملکرد شناختی، حرکتی و سطح فاکتور نروتروفیک مشتق شده از مغز در مردان سالمند
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2019-01-21)مقدمه و هدف: فاکتور نروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) به عنوان یکی از عوامل مرتبط با عملکرد عصبی- عضلانی و عملکرد شناختی میباشد که با افزایش سن کاهش مییابد. هدف تحقیق حاضر مقایسه تاثیر تمرینات ایروبیک، و شناختی بر سطح ...
-
اثر تمرینات نوروفیدبک بر ارتقا عملکرد ورزشی و فرایند حرکتی هشیار در بازیکنان ماهر دارت
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2018-05-22)بهکارگیری نوروفیدبک در ارتقای عملکرد ورزشی بهسرعت رو به رشد است. هدف پژوهش حاضر اثر تمرین نوروفیدبک بر عملکرد حرکتی و فرایند حرکتی هشیار بازیکنان ماهر دارت بود. آزمودنیها 20 بازیکن مرد ماهر دارت بودند. اجرای این پژوهش ...
-
اثر تمرینات کمخطا- پرخطا و تصادفی بر یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی منتخب: با تأکید بر رویکرد یادگیری آشکار و پنهان
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2019-11-22)هدف از مطالعۀ حاضر بررسی نقش تمرین کمخطا، پرخطا و تصادفی بر اکتساب و یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی بود. بدینمنظور 51 دانشجوی پسر (4 ± 22) دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در چهار گروه (کنترل، ...
-
اثر توجه درونی و بیرونی مهارت دریبل فوتسال بر سطح سرمی عامل رشد عصبی مشتق از سلولهای گلیال مغز و عملکرد شناختی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2023-09-23)مقدمه: ورزش بر ارتقای سلامت تأثیر زیادی دارد و اخیراً تأثیر آن بر بهبود عملکرد سیستم عصبی و فرایندهای شناختی مورد توجه پژوهشگران زیادی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر توجه درونی و بیرونی طی تمرین مهارت دریبل ...
-
اثر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر عملکرد پرتاب دارت با دشواریهای متفاوت
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2022-05-22)هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر عملکرد پرتاب دارت با دشواریهای متفاوت بود. تعداد 60 نفر از افراد مبتدی و راست دست با دامنه سنی 22 تا 28 سال به صورت دردسترس از دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز انتخاب و ...
-
اثر دست برتری و نوع تمرین (آشکار و پنهان) بر دقت و زمان عکسالعمل متوالی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2015-12-22)هدف این تحقیق، بررسی اثر دست برتر و دو روش تمرین آشکار و پنهان بر یادگیری توالی حرکتی بود. به این منظور، 60 دختر 17-14 ساله با توجه به دست برتر با آرایش تصادفی در چهار گروه راستدست-تمرین آشکار، راستدست-تمرین پنهان، ...
-
اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی حین تمرین راه رفتن بر شاخص های کینماتیکی گام برداری زنان سالمند
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2011-10-23)هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی حین تمرین راه رفتن بر برخی شاخص های کینماتیکی گام برداری شامل طول گام (فاصلة بین دو نقطة تماس پاشنة یک پا با زمین)، سرعت و درصد تغییرپذیری سرعت گام برداری، آهنگ گام ...