شناسایی موانع کلیدی مدیریت دانش و درسآموختهها در سازمانهای پروژهمحور نظامی
(ندگان)پدیدآور
زاهدی, محمدرضااخوان, پیماننقدی خناچاه, شایاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سازمانهای پروژهمحور، ویژگی موقتی بودن پروژهها باعث ضعف حافظه، فراموشی تجارب ارزشمند و درسهای آموختهشده از پروژه میشود. با توجه به ساختار و اهداف سازمانهای پروژهمحور نظامی میتوان به نقش حیاتی دانش کسبشده از پروژهها برای بقای سازمان پی برد. هدف این پژوهش شناسایی موانع کلیدی مدیریت دانش و درس آموختهها در سازمانهای پروژهمحور نظامی و پاسخ به این پرسش است که «موانع کلیدی مدیریت دانش و درس آموختهها در سازمانهای پروژهمحور نظامی چیست و اهمیت و اولویت این موانع به چه ترتیبی است؟» جامعه آماری این پژوهش، 53 نفر از مدیران دانش سازمانهای پروژهمحور نظامی دارای بخش مدیریت دانش مستقر در شهر تهران میباشد که در حوزه ساخت فعال هستند. شناسایی این سازمانها بر اساس سه شاخص پروژهمحور بودن، داشتن بخش مستقل مدیریت دانش و داشتن فعالیت عمرانی صورت گرفته است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه و مصاحبه ساختاریافته بود. روایی پرسشنامه از طریق استادان مدیریت نظامی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0.834 به دست آمد. برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شد. آزمون تی نشان داد هر پنج عامل تأثیر معناداری داشتند. در بین عوامل محتوایی بیشترین تأثیر را داشت. بعد از آن عوامل سازمانی قرار داشت. در نهایت موانع مدیریت دانش و درس آموختهها در سازمانهای پروژهمحور نظامی شناسایی و در 5 بخش طبقهبندیشده و در نهایت 12 گام در سه لایه برای کاهش و بهبود موانع مدیریت دانش و درس آموختهها در سازمانهای پروژهمحور نظامی ارائه گردید.
کلید واژگان
مدیریت دانشموانع
سازمانهای پروژهمحور نظامی
درس آموخته
شماره نشریه
76تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه افسری امام علی(ع)سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر(نویسنده مسئول) zahedy182@gmail.comاستاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر




