• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله سازمان نظام پزشکی مشهد
    • دوره 17, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله سازمان نظام پزشکی مشهد
    • دوره 17, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مشکلات حرفه‌ای و نگرش متقابل پزشکان و داروسازان به یکدیگر: یک بررسی مقدماتی در شهر مشهد

    (ندگان)پدیدآور
    مردانی, آرمینشکوه صارمی, ساراموسوی, سید هادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.822 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه:ارتباط میان پزشکان و داروسازان برای دستیابی به سطوح بالای سلامت عمومی در درمان سرپایی اهمیت خاصی دارد. هردو گروه در روابط حرفه‌ای با یکدیگر مشکلاتی را تجربه می‌کنند و انتظارات مشخصی از یکدیگر دارند. هدف این مطالعه، بررسی مشکلات کاری متقابل بین این دو قشر از جامعه پزشکی است. روش‌ها: در این مطالعه پزشکان و داروسازانی که در مراکز خصوصی و دولتی در شهر مشهد مشغول به کار هستند به صورت تصادفی انتخاب شدند و داوطلبانه پرسش‌نامه‌هایی در اختیار آن ها قرار گرفت. در این پرسش‌نامه علاوه بر خصوصیات فردی، سؤالاتی در مورد مهمترین مشکلات شغلی با طرف مقابل، مهمترین انتظارات و در نهایت بهترین راهکارها از نظر ایشان جهت حل این مشکلات، مطرح شده بود. این داده‌ها در نرم افزار آماری وارد و مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: 25 پزشک و 25 داروساز وارد مطالعه شدند. از میان پزشکان شرکت‌کننده در مطالعه 60% و در داروسازان 68% خانم بودند. میانگین سنی پزشکان 9.2 ± 38.1  و میانگین سنی داروسازان  10.8 ± 35.1 سال بود. فراوانترین مشکلات کاری مطرح شده ازسوی  داروسازان در رابطه با پزشکان عبارت بودند از: ناخوانا بودن نسخ (92%)، عدم نگارش دوز و نحوه مصرف دارو (48%) و عدم مشاوره و عدم اعتماد به داروساز(36 %). شایعترین مشکلات مطرح‌شده توسط پزشکان در روابط کاری با داروسازان عبارت بودند از: فروش داروهای نیازمند نسخه بدون تجویز پزشک (80%)، زیرسؤال بردن، دخالت علمی درکار پزشکان و بیان غلط بودن داروی تجویزشده توسط پزشک به بیمار (72%) و تحویل داروی اشتباه بجز داروی تجویزشده توسط پزشک (60%). هر دو گروه برای رفع این مشکلات بر لزوم برگزاری جلسات همفکری تأکید داشتند. نتیجه‌گیری: در مجموع به نظر می‌رسد، برای بهبود خدمات رسانی به بیماران لازم است همگرایی بیشتری بین داروسازان و پزشکان فراهم شود و خطاها و مشکلات کاری بین آنها به حداقل برسد.
    کلید واژگان
    پزشکان
    داروسازان
    همکاری
    ایران

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2014-02-20
    1392-12-01
    ناشر
    سازمان نظام پزشکی مشهد
    Mashhad Medical Council
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    فارغ التحصیل، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    دانشیار فارماکولوژی، گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    2383-1669
    2383-1200
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jmmc.2014.2952
    http://jmmc.mums.ac.ir/article_2952.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/240536

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب