• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله سازمان نظام پزشکی مشهد
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله سازمان نظام پزشکی مشهد
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آموزش رشته تخصصی بیماری‌های داخلی در ایران: ویژگی‌ها و تفاوت‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    دادپور, بیتاشهرکی, کیانوشنعمتی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.569 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه: رشته تخصصی بیماری‌های داخلی یکی از قدیمی‌ترین تخصص‌های پزشکی در ایران بوده و از سال 1330 به بعد هزاران متخصص داخلی از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند. در این مطالعه خصوصیات برنامه آموزشی، تعهدات شغلی و حقوق و مزایای این رشته در ایران بررسی و با سایر کشورها مقایسه شد. روش‌ها: خصوصیات برنامه آموزشی، ساعات کاری، میزان درآمد، طول مدت تحصیل در ایران با استفاده از دستورعمل وزارت بهداشت برای آموزش دستیاری طب داخلی استخراج گردید و با سایر کشورهای جهان مورد مقایسه قرار گرفت. انتخاب کشورها با توجه به در دسترس بودن داده‌ها صورت گرفت. یافته‌ها: در ایران، ظرفیت سالانه رشته بیماری‌های داخلی حدود 280 نفر در 34 دانشگاه کشور است. پزشکان عمومی پس از کسب نمره لازم در آزمون دستیاری، می‌توانند متقاضی تحصیل در این رشته باشند. برنامه آموزشی این رشته به صورت یکپارچه برای تمام دانشگاه‌ها و توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران طراحی می‌شود و متشکل از یک دوره 4 ساله آموزش مباحث فوق تخصصی داخلی شامل گوارش، غدد، ریه، نفرولوژی، هماتولوژی و روماتولوژی به علاوه قلب، نورولوژی، مراقبت‌های ویژه، مسمومین، اورژانس، رادیولوژی و پوست در بخش‌های بیمارستان و درمانگاه‌ها است. طول مدت تحصیل در ایران مشابه ترکیه و کانادا و کمتر از اکثر کشورهای اروپایی است. ساعت کار هفتگی در ایران به طور متوسط 83.75 تعیین شده است و از کشورهای اروپایی و امریکا و کانادا بیشتر است. 4 تا 8 سال خدمت در مناطق کم‌برخوردار برای کسب مجوز کار در شهرهای بزرگتر برای فارغ‌التحصیلان این رشته در نظر گرفته شده است. نتیجه‌گیری: آموزش دستیاران در هر رشته تخصصی تحت تأثیر عواملی مختلفی نظیر ظرفیت‌های اقتصادی هر کشور، نیروی کار و توزیع امکانات است. آموزش متخصصانی که دانش و توانایی‌های بیشتری دارند و در طول دوران تحصیل فشار زیادی را تحمل نکرده و در نتیجه دچار فرسودگی نشده‌اند، هدفی چالش‌برانگیز برای سیاست‌گذاران امر آموزش پزشکی است.
    کلید واژگان
    آموزش
    طب داخلی
    ایران
    دستیاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-11-22
    1392-09-01
    ناشر
    سازمان نظام پزشکی مشهد
    Mashhad Medical Council
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    2383-1669
    2383-1200
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jmmc.2013.2287
    http://jmmc.mums.ac.ir/article_2287.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/240443

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب