مطالعه کاشینگارههای قاجاری خانههای شیراز از منظر سراسطورهشناسی
(ندگان)پدیدآور
افضل طوسی, عفت الساداتسلاحی, گلنازسلاحی, لادننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هنر دورة قاجار از لحاظ محتوا و ماده، همچنین موضوع و نحوة اجرا دارای ویژگیهای متمایز و منحصر به فردی است. یکی از محصولات هنری در خور تأمل عصر قاجار، کاشینگارههای فضاهای خصوصی و نیمهخصوصی کاخها و خانههای اعیان و اشراف است که استفاده از آن بهویژه در دورة ناصری اوج گرفت. این کاشینگارهها نمایانگر علایق و سلایق دوران خود هستند و از لحاظ نحوة پرداخت به مضامین و شیوة اجرا و بیان در نقشمایهها خصوصیات شایان توجهی دارند؛ به نحوی که با بررسی آنها شاهد حضور هویت ایرانی، اسلامی و فرنگی به طور همزمان هستیم. درک این موضوع نیازمند شناخت مفهوم سراسطورهها و عملکرد همزمان اسطورههای چندگانه در فضای معناشناختی فرهنگ و هنر دورة قاجار است. این مقاله به تبیین مفهوم سراسطوره و بررسی سراسطورههای غالب در فرهنگ و هنر دورة قاجار با استناد به مجموعهای بیبدیل از اسناد تصویری، یعنی کاشیهای آرایندة خانههای به جا مانده از دورة قاجار در شیراز و مطالعة تحلیلی برخی از این کاشینگارههای پر شمار، پرداخته است. هدف این پژوهش معرفی و ارائة مستندات تصویری است که نظریة معاصر سراسطورهها را تشریح میکند.
کلید واژگان
سراسطورهکاشینگاری قاجار
شیراز
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ارتباط تصویری دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س)دانش آموخته ارشد هنر اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
دانش آموخته ارشد ارتباط تصویری دانشگاه الزهرا (س)
شاپا
2008-44202252-0899




