نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغفوری, عفت ساداتfa_IR
dc.contributor.authorپیروز, غلامرضاfa_IR
dc.contributor.authorحق جو, سیاوشfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی, سهیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:24:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:24:43Z
dc.date.available1399-07-09T03:24:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:24:43Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-21en_US
dc.date.submitted1395-12-03fa_IR
dc.identifier.citationغفوری, عفت سادات, پیروز, غلامرضا, حق جو, سیاوش, هاشمی, سهیلا. (1395). نقش عنصر گفت‌وگو در رابطه‌ مرید و مراد بر مبنای نظریه سازنده‌گرایی در منطق‌الطیر عطار. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 12(45), 155-187.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4420
dc.identifier.issn2252-0899
dc.identifier.urihttp://jmmlq.azad.ac.ir/article_528707.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/240083
dc.description.abstractعنصر گفت‌وگو در حوزه‌ ادبیات، ظرفیت و افق تازه‌ای برای خوانش متون به دست داده است. عطار با بهره‌گیری از این عنصر، در رابطه‌ تربیتی مراد و مرید، در پی تبیین فرایند سیر و سلوک عارفانه با رهبری مراد و رسیدن به یک دگردیسی شخصیتی است. همسو با آن در تعلیم و تربیت نیز نوعی تعامل کلامی و فکری بین مربی و متربی در جهت رسانیدن او به کمال فکری و شخصیتی وجود دارد. بنابراین همانندی‌های درخور تأمّلی، برای ایجاد یک تعامل مدبّرانه بین سیر و سلوک عارفانه و تعلیم و تربیت به چشم می‌خورد. این مقاله با نگاهی نو، در صدد است تا در حوزه‌‌ ادب عرفانی بدین عنصر بپردازد و با بازخوانی رابطه‌ مراد و مرید بر اساس نظریه‌ سازنده‌گرایی، همخوانی روایت عطار از سیر پرندگان به سوی سیمرغ را بررسی و تحلیل نماید. در ساختار این داستان تمثیلی، ضمن تمرکز بر مسأله گفت‌وگو، به عنوان عنصر کانونی و انسجام‌بخش، کارکردهای این نظریه مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین پیشبرد این اثر با تکیه بر گفت‌وگو است که موجب برجسته شدن، درک دیگری، مشارکت و سازماندهی گروهی می‌شود.fa_IR
dc.format.extent592
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبfa_IR
dc.relation.ispartofادبیات عرفانی و اسطوره شناختیfa_IR
dc.relation.ispartofjournal of mytho-mystic literatureen_US
dc.subjectمنطق‌الطیرfa_IR
dc.subjectتعلیمfa_IR
dc.subjectسازنده‌گراییfa_IR
dc.subjectگفت‌وگوfa_IR
dc.subjectویگوتسکیfa_IR
dc.titleنقش عنصر گفت‌وگو در رابطه‌ مرید و مراد بر مبنای نظریه سازنده‌گرایی در منطق‌الطیر عطارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات فارسیدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیارعلوم تربیتی دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue45
dc.citation.spage155
dc.citation.epage187


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد