دوره 12, شماره 43

 

ارسال های اخیر

  • بررسی برخی مضامین پدیدآورندۀ میلِ جاودانگی با رویکردی اسطوره‌شناختی 

    منصوری, مجید؛ غلامی, حمید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2016-08-22)
    نامیرایی و سیالیّت اسطوره‌ها باعث شده است که آنها همواره در ناخودآگاه انسان‌ها در طول اعصار تداوم یابند ویکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی آدمی محسوب شوند؛ به گونه‌ای که تداوم زندگی بشر از لحاظ معناشناختی بدون حضور اسطوره‌ها ...

  • اسطورة فریدون، نمادها، بن‌مایه‌ها و تحولات آن 

    ولی‌پور هفشجانی, شهناز (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2016-08-22)
    در این مقاله اسطورة فریدون و تغییر و تحولات آن در گذر زمان و زمینه‌های مختلف دینی با توجه به منابع قبل و بعد از اسلام بررسی شده استوضمن مقایسة فریدونو کارهای او با بعضی از شخصیت‌های اسطوره‌ای ودایی و آیین میترا و ارتباط ...

  • بررسی چندصدایی و چندزبان‌گونگی جهد و توکل ( مطالعۀ موردی دو داستان از مثنوی معنوی) 

    میرزایی, لیلا؛ فرزاد, عبدالحسین؛ طاووسی, محمود؛ ماحوزی, امیرحسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2016-08-22)
    گفت وگوهای متعدد میان جهد و توکل در مثنوی معنوی اهمیت این مفاهیم را در نزد مولانانشان می دهد. نظریة چندصدایی باختین نیز بر پایة گفت گو استوار است. وی طرح اندیشه هایموافق و مخالف را در گونه های زبانی مناسب  در ...

  • بازخوانی منظومة ثئوگونی هسیودس در پرتو قاعدة«الواحد» 

    مبینی, مهتاب؛ شاهوردی, امین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2016-08-22)
    در این پژوهش به بررسی بنیاد یکی از قواعد مشهور فلسفة اسلامی در منظومةثئوگونی هسیودس پرداخته شده است؛ برای پیگیری این امر، نخست چارچوب‌های ممکنی که به بررسی چنین امری اختصاص دارند، مورد پژوهش قرار گرفته‌اند و از ...

  • مقایسة خرد در شاهنامه با متون ایرانی پیش از اسلام بر اساس زبانشناسی متن 

    رضایی, مهدی؛ خاتمی, سید هاشم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2016-08-22)
    خرد و خردگرایی از مفاهیم و بن‌مایه‌های کلیدی و بنیادین شاهنامه است. مسلماًشاهنامه به واسطة اخذ روایات تاریخی از متون ایرانی قبل از اسلام و شاهنامه ابومنصوری و دیگر خداینامه‌ها و روایات شفاهی مقتبس ...

  • نکته ای تازه در فرزندکشی گشتاسب 

    حیدری, علی؛ صحرائی, قاسم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2016-08-22)
    گشتاسب در متون دینی زرتشتی شخصیتی موجه و حتی مقدس دارد، اما در شاهنامة فردوسیو بیشتر کتاب های تاریخی بعد از اسلام، پادشاه منفور و تبه کاری است که پسر دلاور خوداسفندیار را آگاهانه به کام مرگ می فرستد. اغلب منتقدان ...