ارتباط سبکهای رهبری و هوش هیجانی مربیان رشتههای انفرادی منتخب دانشگاههای تهران
(ندگان)پدیدآور
نامی, افسانهغفوری, فرزادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط سبک رهبری و هوش هیجانی مربیان رشتههای انفرادی منتخب دانشگاههای تهران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و کاربردی است. جامعۀ آماری، شامل کلیۀ مربیان زن و مرد رشتههای ورزشی بدمینتون و پینگپونگ دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 1391-1390 است که تعداد آنها مشتمل بر 52 نفر، و حجم نمونه برابرِ جامعۀ آماری است. دادهها با استفاده از سه پرسشنامۀ اطلاعات فردی، هوش هیجانی سیبریا شرینگ و سبک رهبری(L.S.S) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری K-S و آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی فرضیههای پژوهش استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک رهبری بازخورد مثبت و هوش هیجانی مربیان رشتههای انفرادی منتخب دانشگاههای تهران، ارتباط مثبت و در سطح متوسط وجود دارد(037/0=p، 46/0=r) و بین سبک رهبری آموزش و تمرین و هوش هیجانی مربیان رشتههای انفرادی منتخب دانشگاههای تهران، ارتباط مثبت و در سطح پایینی وجود دارد(020/0=p، 198/0=r)؛ ولی ارتباط بین سایر سبکهای رهبری و هوش هیجانی معنادار نیست(05/0 p>). باتوجه به نتایج، پیشنهاد میشود در گزینش مربیان رشتههای ورزشی انفرادی، مهارتهای هوش هیجانی آنها، در کنار دیگر مهارتهای مربیگری، مدنظر قرار گیرد.
). باتوجه به نتایج، پیشنهاد میشود در گزینش مربیان رشتههای ورزشی انفرادی، مهارتهای هوش هیجانی آنها، در کنار دیگر مهارتهای مربیگری، مدنظر قرار گیرد.
The Relationship between Leadership Styles and Coaching Emotional Intelligence in Selected Individual Sports of Universities of Tehran Abstract The current study investigates the relationship between leadership style and emotional intelligence among coaches of selected individual sports in universities of Tehran (Iran). An applied descriptive-correlational research method is used. Statistical population includes all male and female coaches in sports chosen from badminton and table tennis in universities of Tehran during the 2011-2012 academic year(n=52). Whole subjects are selected as the sample. The personality, Syber Yashring's emotional intelligence, and "LSS" questionnaires are applied to collect data. Data analysis is carried out through Kolmogorov– Smirnoff (K-S) test and Pearson's correlation coefficient test is applied to measure research hypotheses. The Pearson correlation test shows that there is a moderate positive relationship between leadership style of "positive feedback" and emotional intelligence of coaches in chosen individual sports from universities of Tehran (r=0.46, p=0.037), and that there is a low positive correlation between leadership style of "training and instruction" and coaching emotional intelligence in chosen individual sports from universities of Tehran (r=0.198, p=0.020). However, there is no significant relationship between other leadership styles and emotional intelligence (p> 0.05). Due to the results, it is recommended to consider the skills of emotional intelligence with other coaching skills in order to select coaches for individual sports. 0.05). Due to the results, it is recommended to consider the skills of emotional intelligence with other coaching skills in order to select coaches for individual sports.
کلید واژگان
هوش هیجانیسبکهای رهبری
مربی
دانشگاههای شهر تهران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیعضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه علامه تهران




