رانندگی پرخطر: مدل تعاملی نقش نظارت والدینی و همنشینی با همسالان منحرف در نوجوانان خانوادههای نظامی
(ندگان)پدیدآور
خدادادی سنگده, جواداحمدی, خدابخشنظری, علی محمد
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه:نوجوانی مرحله حساسی برای شروع رفتار پرخطر محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظارت والدینی و همنشینی با همسالان منحرف در رانندگی پرخطر نوجوانان خانواده نظامی صورت گرفته است.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی با استفاده از روش الگو-یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه نوجوانان دختر و پسر خانواده نظامی شهر تهران بود که 457 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای خطرپذیری نوجوانان ایرانی، نظارت والدینی و همنشینی با همسالان منحرف استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آماری همبستگی،T مستقل و مدل-سازی معادلات ساختاری، به کمک نرم افزارهای 18SPSS و 50/8 LISREL، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد که نظارت والدینی از طریق همنشینی با همسالان دارای تاثیر معنیداری بر رانندگی مخاطره آمیز میباشد و مدل واسطه ای ارائه شده قادر است 12 درصد از واریانس این رفتار را تبیین کند.
بحث: توجه جدی به نقش نظارت والدینی در کاهش همنشینی با همسالان منحرف و به دنبال آن کاهش احتمال خطرپذیری رانندگی از سوی نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است.بنابراین دربرنامههای پیشگیرانه لازم است جهت کاهش این رفتار، عوامل مذکور مدنظر قرار گیرد.
کلید واژگان
رانندگی پرخطرنظارت والدینی
همنشینی با همسالان
نوجوان
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2013-01-201391-11-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت معلم تهراندانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه خوارزمی
شاپا
2588-51622645-517X



