مقایسهی میزان مهارتهای افزایش دهندهی گرایش کارآفرینی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعه دانشگاههای شهر شیراز)
(ندگان)پدیدآور
کبیری, فاطمهموغلی, علیرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی میزان مهارتهای افزایشدهندهی گرایش کارآفرینی در نظام آموزش عالی بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعهی آماری پروژه 27969 استاد و دانشجوی سال آخر در رشتهها ودانشگاههای مختلف شهرستان شیراز بوده است. در این پژوهش، ابزار مطالعهی میدانی شاملپرسشنامه و مصاحبه بوده و ویژگیهای فنی پرسشنامه نیز در دو بخش روایی و پایایی با استفاده از معیارهای مختلف ارزیابی گردیده است. نمونه آماری 1367 نفر از اساتید و دانشجویان سال آخر در رشتهها و دانشگاههای مختلف شیراز بوده است. براساس قانون نسبت تعداد نمونه برای هر گروه آموزشی تعیین و سپس پرسشنامهها به صورت تصادفی ساده نظامدار در بین نمونه توزیع شدهاند، در نهایت به منظور تحلیل دادهها از نرم افزارهای اس پی اس اس و اکسل استفاده گردیده است. یافتهها نشان دادهاند که میزان گرایش کارآفرینی در دانشجویان بسیار پایین بوده و از نظر پاسخگویان بهبود مهارتهای خاص میتوانند در افزایش میزان گرایش کارآفرینی موثر واقع شوند، نتایج همچنین نشان دادهاند که وضعیت فعلی دانشگاهها در زمینهی مهارتهای افزایش دهندهی گرایش کارآفرینی و عملکرد و اقدامات دانشگاهها در زمینهی بهبود این مهارتها بسیار ضعیف بوده و مقایسهی نظر پاسخگویان در مورد این مهارتها با وضعیت فعلی دانشگاهها در زمینهی مهارتهای مذکور و همچنین عملکرد و اقدامات دانشگاه ها در زمینه بهبود مهارتها اختلاف معنا داری را نشان دادند.
کلید واژگان
مهارتگرایش کارآفرینی
نظام آموزش عالی
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانسازمان پدید آورنده
محقق پسا دکتری مدیریت کارآفرینی دانشگاه پیام نوراستاد تمام مدیریت منابع انسانی دانشگاه پیام نور



