• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر شبکه های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی با نقش میانجی تشخیص فرصت (مطالعه ی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان)

    (ندگان)پدیدآور
    ایمانی, عبدالمجیدحسینی فر, اعظمآهنگ, فرحناز
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از روندهای کسب­وکار دیجیتالی استفاده از کسب­وکارهای مبتنی بر شبکه است. شبکه­های اجتماعی فرصتی را برای کارآفرینان بوجود می­آورند تا بتوانند ایده­های بهتری را برای ایجاد یک کسب­وکار دیجیتالی پیدا کنند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی با توجه به نقش میانجی ‌متغیر تشخیص فرصت است. پژوهش از جنبه هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارشناسان 35 شرکت‌ دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان است که در هر شرکت بسته به تعداد مدیران، کارشناسان و خبرگان موضوع، به دو یا سه نفر از آنان به روش نمونه­گیری قضاوتی پرسش­نامه داده شد. سپس با ترکیب پرسش­نامه­های گردآوری شده از هر شرکت،  35 پرسش­‌نامه تجمیع شده حاصل گردید. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS و SMART PLS مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی پرسش­نامه از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن به روش روایی همگرا و واگرا تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد که شبکه‌های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی تأثیر مثبت و معناداری دارد. از میان ابعاد شبکه‌های اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی (با ضریب شدت تأثیر 453/0)، شیوه انتقال اطلاعات (با ضریب شدت تأثیر 214/0) و منابع اجتماعی اطلاعات (با ضریب شدت تأثیر 182/0) بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی دیجیتالی داشتند. در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر تشخیص فرصت نیز یافته‌های پژوهش نشان داد که از بین ابعاد شبکه‌های اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی (با ضریب شدت تأثیر 339/0) بیشترین تأثیر را بر تشخیص فرصت داشته است.
    کلید واژگان
    شبکه‌های اجتماعی
    تشخیص فرصت
    کارآفرینی دیجیتالی
    شرکت‌های دانش‌بنیان

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
    دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه سیستان و بلوچستان
    دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

    شاپا
    2538-3418
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jmr.2018.4460
    https://jmr.usb.ac.ir/article_4460.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/238977

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب