مطالعه ی رابطهی درگیری مثبت در کار و بهرهوری دانش نیروی کار با نقش میانجی گر ساختار سازمانی
(ندگان)پدیدآور
کوکبی سقی, فهیمهقلی پور سوته, رحمت اللهپیران نژاد, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی درگیری مثبت در کار و بهرهوری دانش نیروی کار با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی است. روش توصیفی-همبستگی و پژوهش کاربردی میباشد. جامعهی آماری شامل کارکنان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی است که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی ساده 90 نفر در نظر گرفتهشده است. دادهها با استفاده از پرسشنامههای درگیری مثبت در کار اوترخت (2009)، ساختار سازمانی رابینز (1990) و پرسشنامهی بهرهوری دانش نیروی کار محققساخته؛ جمعآوریشدهاند که از نظر روایی محتوا، سازه و همگرایی مورد تائید قرار گرفتند. بهعلاوه، پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 تائید گردید. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار PLS تحلیل شد و نتایج نشان میدهد که درگیری مثبت در کار و بهرهوری دانش نیروی کار بهصورت جدا و از طریق متغیر میانجی ساختار سازمانی، رابطهی مثبت و معناداری دارند. همچنین نقش میانجی پیچیدگی، رسمیت و تمرکز مورد تائید قرارگرفت. بر این اساس طراحی ساختار سازمانی در جهت افزایش پیچیدگی، کاهش رسمیت و کاهش تمرکز، میتواند زمینهی مناسبی را برای افزایش درگیری مثبت در کار و درنتیجه بهبود بهرهوری دانش نیروی کار در سازمان فراهم آورد.
کلید واژگان
بهرهوری دانش نیروی کاردرگیری مثبت در کار
ساختار سازمانی
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.استاد، عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استادیار، عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.



